Det som började som ett internt rundabords-samtal om framtidsfrågor och nytänkande på lokaltidningens redaktion 1986 är sedan många år en årlig internationell festival som drar världselit och världspublik.
Nära 90.000 personer väntas besöka Austin i år. Under ett par dagar samlas några av de främsta kreatörerna och entreprenörerna för att diskutera allt från sociala medier till sport, utbildning och stadsplanering inför, och tillsammans med, en publik bestående av företagare, politiker, tjänstemän/kvinnor, trendspanare och journalister.
I år håller USA:s förra vicepresident Joe Biden föredrag om cancer i en konferenshall medan modedesignern Marc Jacobs talar om framtidens haute couture i en annan.
Trumpteknik
Hela två dagar ägnas åt temat ”Tech Under Trump”. Minst 18 programpunkter avhandlar det minst sagt spända läget mellan president och teknikindustrin efter kaoset kring ordern om inreseförbud.
Men en av de på förhand mest omtalade deltagarna, FBI-chefen James Comey, har plötsligt hoppat av. Comey som är känd från granskningen av Hillary Clintons mejl i höstas samt den just nu påstådda FBI-avlyssningen av Trump, har skickat byråns chefsjurist istället. Kanske för att förhållandet mellan vita huset och myndigheten inte är de bästa i nuläget.
Fejknyheter
Bland det som annars avhandlas på konferenserna år är problemet med fejknyheter på sociala medier samt AI, augmented intellegence (det som uppstår när artificiell intelligens möter förstärkt verklighet, så kallad AR, augmented reality)
Men mest känd är ändå SXSW, eller South By Southwest som det egentliga namnet lyder, såhärlångt för musiken. Sedan starten är det den som varit det som förenar alla och alla ämnen till festen.
2.000 artister på 100 scener
Under festivalen ger 2.000 artister konserter på 100 olika scener runt om i staden. Jag har under årens lopp sett både Bruce Springsteen, Prince, Kanye West och Depeche Mode stå på estrader här.
Men, det är knappast för de redan etablerade namnen jordens musikmedia och bokningssugna konsertarrangörer reser till Austin.
SXSW är spelplats för debutanterna; de spännande nya akterna, som många gånger debuterar eller slår igenom för en större publik just här.
Årets fest (som dock inte innehåller arenastjärnor av ovan nämnt slag) ser på pappret lika högaktuell ut som vanligt. Och att hinna med australiensiska hiphop-pop-löftet Tkay Maidza, kanadensiska rapparen Tasha The Amazon eller elektropopmakaren Noga Erez från Israel under intensiva festivaldygn kräver noggrann planering.
Del av nordisk scen
Sverige som tidigare representerats av bland annat First Aid Kit, Miike Snow och Tove Lo har i år artister som Skott, Mouthe och Kite på plats som en del av en större nordisk musikmanifestation.
– Vi vet hur svårt det är att ta plats i vimlet av hungriga band, men vi hoppas att det går lite rykte om oss så att det kommer lite folk, sms:ar Nicklas Stenemo i Kite som kommer väl uppvärmda från duons just nu pågående USA-turné.
Han utgår, leende, från att det blir kaos när så många artister ska samsas om att göra korta konserter med lite utrymme för förberedelser. Och är osäker på hur stor chansen är att Kite får ett genombrott på grund av närvaron på just SXSW.
Bästa var mötet
Silvana Imam som framträdde ifjol berättar att hon fick en del flera spelningar i USA ”men att det bästa var mötet med andra artister”. Och en publik som tog emot hennes främst svenska texter bättre än vad hon någonsin kunnat föreställa sig.
Och mitt bland all fest och konserter står alltså politiken. Hugh Forrest som är direktör på den största delen av festivalen, den som kallas interactive, skriver till mig och säger att politik nog kommer att avhandlas på långt fler programpunkter än de redan förutbestämda, på grund av ett spänt världsläge.
SXSW backar och gör om
SXSW agerar själva mot de nya inresereglerna till USA genom att arrangera en konsert med artister från Somalia och Iran, men festivalen har också själv fått kritik för formuleringar i sina egna artistkontrakt. Skrivningen att de ska rapportera artister som inte följer SXSW:s reglemente till immigrationsmyndigheter har funnits i alla kontrakt de senaste fem åren. När det uppmärksammades på Twitter blev det storm. SXSW säger nu att det är ett missförstånd och ska ta bort skrivningen 2018.