Nents program Paradise Hotel anmäldes till Medieombudsmannen flera gånger i våras – då kunde anmälningarna inte prövas. Foto: Paradise Hotel

Tv- och radiojättar ansluter sig till det medieetiska systemet

Uppdaterad
Publicerad

Publiceringar från mediebolagen Bauer media och Nent kan nu prövas av Medieombudsmannen och Mediernas etiknämnd. Detta efter att bolagen valt att ansluta sig till det svenska medieetiska systemet, rapporterar Dagens media.

Det svenska medieetiska systemet ska ge den enskilde ett skydd mot publicitetsskador utöver det som lagen erbjuder.

Om du som enskild person känner dig kränkt eller utpekad i en publicering kan du anmäla detta till Medieombudsmannen som prövar ditt fall.

Granskningen lämnas sedan över till Mediernas etiknämnd som tar beslut om att fria eller fälla.

På det här sättet slipper den drabbade en ofta dyr och krånglig rättsprocess, som sällan leder till någonvart.

Men det är frivilligt för medieaktörerna att vara med i systemet. Flera stora plattformar i Sverige, som Netflix, HBO och Spotify, står utanför och deras publiceringar kan därför inte kan prövas.

Nent och Bauer blir medlemmar

Under hösten har dock radio- och poddproducenten Bauer Media och tv-jätten Nent valt att ansluta sig till det medieetiska systemet.

”Jag välkomnar att fler aktörer ansluter sig frivilligt. Det ökar legitimiteten i systemet när nya medier väljer att ta ansvar för etiken. Samtidigt uppstår utmaningar: Systemet fylls av aktörer som i stor utsträckning ägnar sig åt underhållning där vi annars mest är vana att granska samhällsjournalistik. Hur det kommer att slå vet vi inte riktigt än”, skriver medieombudsmannen Caspar Optiz i en kommentar till Kulturnyheterna.

Bauer har anslutit radiokanalerna Mix Megapol och Rockklassiker och planerar detsamma för Podplay, skriver Dagens media. Anna Rastner, content director, på Bauer säger att det är ”en trovärdighetsfråga”.

Nent har nyligen anslutit Viaplay och Viafree. I våras kom det in flera anmälningar mot deras program Paradise hotel, men dessa kunde då inte prövas.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.