Det svenska medieetiska systemet ska ge den enskilde ett skydd mot publicitetsskador utöver det som lagen erbjuder.
Om du som enskild person känner dig kränkt eller utpekad i en publicering kan du anmäla detta till Medieombudsmannen eller Granskningsnämnden som därefter prövar ditt fall.
På det här sättet slipper den drabbade en ofta dyr och krånglig rättsprocess, som sällan leder till någonvart.
Men det är frivilligt för medieaktörerna att vara med i systemet. Flera stora plattformar i Sverige har valt att stå utanför och deras publiceringar kan därför inte kan prövas.
Jättarna nobbar
Netflix och HBO Nordic, strömningstjänster som producerar egen journalistik i form av dokumentärer, är två aktörer som valt att stå utanför.
HBO har tidigare motiverat sitt beslut med att det inte finns några juridiska krav på att vara med.
Inte heller Bauer media, Sveriges största privata radioaktör med en podplattform som huserar flera av Sveriges mest lyssnade dokumentära poddar, är anslutna till det medieetiska systemet i dagsläget.
Presschef Maja Thomhave skriver i ett mejl att Bauer media nu ”tittar på att ansluta sig” och att man haft ett möte med Medieombudsmannen om saken.
Även Spotify och podplattformen Acast står utanför.
”Det är de enskilda kreatörerna som uteslutande bestämmer det redaktionella innehållet och är ansvarig utgivare för det. Acast förhåller sig givetvis till den lagstiftning som gäller för oss som hosting- och distributionsplattform”, skriver Acasts PR-chef Madeleine Käck i ett mejl.
”Riskerar att undermineras”
Medieombudsmannen Caspar Opitz är rädd för att det systemet tappar kraft om nya aktörer står vid sidan av.
– Det riskerar att undermineras om bara traditionella medier som DN, Svenska Dagbladet och SVT är med. Det blir ett problem för vår legitimitet.
Samtidigt säger han sig ha märkt ett växande intresse för etiska frågor från flera medieaktörer den senaste tiden. Uppmärksammade fall där personer känt sig uthängda i poddar och dokumentärer kan vara en av anledningarna, tror Caspar Opitz.
– Det är jättebra om de vill gå med. Så länge de har en ansvarig utgivare så är de välkomna. Jag tror att radiokanaler, bloggar och poddar är bra för vårt system. Det är också bra för dem att de vill ta frågorna om medieetik på allvar.
Medieombudsmannen och Granskningsnämnden
Medieombudsmannen kan pröva publiceringar i alla svenska tidningar och tidskrifter, sändningar i TV4, SVT, SR och UR, samt de webbsidor och konton i sociala medier som är anslutna till organisationen Tidningsutgivarna.
Även Granskningsnämnden kan pröva frågan om intrång i privatlivet för sändningar i vissa tv-kanaler.