• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

I klippet: Se Kristoffer Viitas recension. Foto: Netflix

Tv-recension: Spotify förändrar musikvärlden i The playlist

Uppdaterad
Publicerad

Netflix ”The Playlist” handlar om Spotifys födelse och väg till världsherravälde. En driven men också problematisk tillbakablick till 00-talets konflikt mellan skivindustrin och piratrörelsen där Spotify blev en otippad segrare, skriver Kristoffer Viita.

Är Spotify en ”kartell”? Det svenska multinationella företaget har sedan 2015 varit världens största internetbaserade musiktjänst. Men i Netflix ”The Playlist” läxar en amerikansk senator upp en fiktiv version av grundaren Daniel Ek, och jämför hans affärsmodell med organiserad brottslighet.

Det sista avsnittet i ”The Playlist” är experimentellt och utspelar sig i en fiktiv, men trovärdig, framtid 2025. När Spotify tvingas stå till svars inför amerikanska senaten för att ha dumpat royaltyarvoden i utbyte mot exponering.

Serierecension

Varje avsnitt av ”The Playlist” berättas ur olika perspektiv. Grundaren Daniel Eks, hans medfinansiär, deras advokat, deras stjärnkodare och så artisten — den fiktiva sångerskan Bobbi T — som går från lovande talang till avdankad på en krog i Rågsved.

Serien framkallar sympatier för alla, till och med en pampig skivbolagschef på Sony som begråter CD-skivans försvinnande.

Det är ett smått irriterande grepp, där en komplicerad fråga berättas som flera olika ”sanningar” — ingen mer värd än den andra.

Piratrörelsen skildras visserligen konsekvent: som anarkistiska hycklare. Trots att Ek använde deras affärsmodell för sin framgång: gratis kultur fast med riktiga annonser istället för porrbanners. Likväl blir det en underhållande tillbakablick till mitten av 00-talet, där Ek utnyttjar beröringsskräcken för kriget mellan skivbolagen och piraterna för att bygga sitt imperium.

Trots att den heter ”The Playlist” ges däremot ingen djupare inblick i hur Spotify förändrat lyssnandet för en hel värld med en algoritm som premierar ”mer av samma”-istället för nya musikupptäckter.

Inte heller nämns Spotify godtyckliga censur av medialt obekväma artister.

Inspirationen är Aaron Sorkin och David Finchers briljanta Facebook-film ”The Social Network” men ”The Playlist” saknar samma skärpa för relationer. Den påminner mer om en av alla ”tech bros gone wild”-serier som översvämmat strömningstjänsterna. Exempelvis ”Super Pumped” (om Uber). Eller ”Wecrashed” (om kontorsutrymme-företaget We Works).

Det är alltid samma story: En megaloman techentreprenör som vänder upp och ned på hela marknaden, ofta med metoder som knappt är lagliga, lyckas och till slut förlorar sina ideal i processen.

Det är en stämning som ”The Playlist” fångar upp, där företaget förändrar musiklandskapet för evigt med vackra budskap om att ”ge artisterna makten” men slutresultatet är raka motsatsen.

”Vi kan inte betala hyran med likes” som Bobbi T sammanfattar det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Serierecension

Mer i ämnet