Mediebolaget gjorde visserligen en vinst på 758 miljoner kronor under förra året men siffran innebär en halvering av vinsten jämfört med rekordåret 2019.
Tappet förklaras av minskade annonsintäkter på grund av pandemin och minskade intäkter för betaltjänster på sportsidan.
– Det är en trend som bekymrar oss, och vi tittar också framåt med den osäkerhet som jag tror att alla företag och hela samhället ser, vart tar den här pandemin vägen, hur länge kommer den pågå och vad blir de långsiktiga konsekvenserna när det börjar återgå till det normala, säger Casten Almqvist.
Kan omfatta vakanser
Pengarna som sparas in ska flyttas till satsningar på digital omställning och på programverksamheten. Casten Almqvist vill inte specificera en exakt siffra på hur många tjänster som ska bort, eller hur mycket som företaget räknar med att spara in på den planerade nedskärningen.
– Det är en siffra som är grovt tillyxad i det här tidiga skedet. Man ska också veta att siffran sannolikt innehåller både fasta medarbetare men också vakanser, alltså tjänster som inte är tillsatta, och konsulter. Exakt hur det fördelar sig är för tidigt att säga, det arbetet påbörjas nu, säger Almqvist.
TV4:s ägare Telia har inte påverkat beslutet, enligt Almqvist.