Svensk design, historiskt sett kanske det förknippas med namn som Bruno Mathson, Mats Theselius eller Gunilla Allard. Formgivare som gör dyra möbler för stora möbelföretag. I dag däremot verkar många designers tänka småskaligt och sälja sina produkter i privat regi på sociala medier.
Elin Fyhr var den som i år vann Formex designpris för unga talanger för sin produkt Plantstraws. Hon ställer ut med ett 20-tal andra formgivare på Formex Design Talents, avdelningen där utvalda designtalanger får visa upp sina produkter.
– Det känns jättekul att vinna och vara här, det är första gången jag ställer ut på Formex. Drömmen är att få fortsätta jobba med detta, säger Elin Fyhr, formgivare.
Marknadsföring på sociala medier
I de andra designtalangernas montrar visades egendesignade bruksföremål, textilier och smycken. Stina Hasselblad gör egna broderi-kit, med fria stygn som till skillnad från korsstygn numera inte är så vanliga att använda i Sverige. Motiven är inspirerade av det skånska landskapet.
På sociala medier och genom sin webbplats hittade hon en kundkrets som var lika intresserade av broderi som hon själv.
– Man måste göra något unikt som inte finns på den svenska marknaden. Jag tänkte att 'det kan inte bara vara jag som gillar det här', så jag startade min webbshop och nådde ut jättebra, säger Stina Hasselblad.
Personliga produkter
Daniel Kärrländer från Göteborg gör lokalproducerade lampor av metallnät som han tar fram tillsammans med sina kunder, där kunderna får välja form och färg på lampan.
Han tror att många tilltalas av personliga produkter i dag.
– Det gäller att sticka ut men på ett sätt som tilltalar folk och skapar ett värde. Åker man till en inredningbutik får man något många har men som kanske inte var exakt det man ville ha, säger Daniel Kärrländer och fortsätter:
– Det är också viktigt med det lokala och hållbarhetsfrågor, att nå ut med det på ett trovärdigt sätt tror jag är svårare om man är ett multimiljonföretag än en person i Göteborg.