Ännu en gång sjunker Vasa. Efter 60 år på land är det dags att byta ut skeppets stöttning, eller vagga. Annars kommer skeppet att gå sönder.
– Vi behöver fördela vikten på större yta, och bygga in ett inre skelett som bromsar den nedåtgående rörelsen, säger projektchef Magnus Olofsson.
Vänder sig till allmänheten
För att flytta på pelarna behöver man riva upp golvet, och sammanlagt beräknas ombyggnaden kosta mellan 150-200 miljoner kronor. Pengar museet hoppas kunna samla in från allmänheten.
– Vi vänder oss till privatpersoner och företag, det kan vara gåvor och det kan vara via sponsring, säger Magnus Olofsson.
Vasamuseet är en del av myndigheten Statens maritima och transporthistoriska museer – trots det får de inga bidrag. Det beslutades efter att museet historiskt lyckats gå runt på framför allt biljettförsäljning.
Men dagens intäkter räcker inte till en ny stöttning.
Komplicerat
– För att kunna ta emot sponsring finns upphandlingsregler och olika lagkrav. Det går men det är väldigt komplicerat.
Hur kommer det sig att ni satsar på det, om det är så komplicerat?
– För att vi måste, förklarar Magnus Olofsson.
”Man tvingas till att försöka få in pengar”
Det är inte bara Vasamueeet som tampas med ekonomin. Både Naturhistoriska och Nationalmuseum har under hösten vittnat om kris, och enligt Magnus Olofsson är det inte omöjligt att även de ser över sina alternativ.
– Eftersom så många museer är så hårt trängda ekonomiskt, inte minst av hyror, tror jag att man tvingas till att försöka få in pengar på andra sätt, säger Magnus Olofsson.
Vad händer om ni inte får tillräckligt med pengar?
– Då får vi låna från staten, men det här är så stora summor så att det påverkar museets ekonomi kanske trettio år fram i tiden.