”Framtiden av VR och AR (augmented reality) är inte fluga.”
Så sade spelutvecklaren och regissören Josef Fares till Kulturnyheterna 2016, han var då övertygad om att VR skulle slå stort inom fyra, fem år.
Kulturnyheternas spelkritiker Susanne Möller är tveksam till att vi är inne i den VR-framtid som Fares förutspådde.
– Jag hoppas inte det. I sådana fall är det en deppig VR-framtid vi lever i. Tekniken har absolut gått framåt men man kommer inte så långt på bara bra teknik, säger hon.
Bättre grafik, färre sladdar och en smidigare spelupplevelse till trots så saknas än så länge de riktigt bra spelen. Många vr-spel är snarare svulstiga spel-demos med fokus på häftig teknik än spel med riktigt bra berättelser, menar hon.
Behöver komma ner i pris
Vad krävs då för att VR ska slå på bred front?
– För det första behöver det komma ner i pris så att fler kan köpa. För köper fler så vågar utvecklarna göra spel som tänjer på gränserna. Då blir det mer spännande och roliga spel med mer mångfald, säger Susanne Möller.
Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin fick också se in spåkulan 2016. Han gav då inte mycket för VR-filmens framtid.
– Man får ju säga att jag hade rätt. Det har inte dykt upp en enda större biograflanserad film sen dess, säger han.
Han tror inte heller att VR-film kommer att slå igenom på sikt.
– Nej, jag tror faktiskt inte det. Om man lyckas lösa tekniken så man slipper prylarna så kan det bli så, men jag är tveksam.
Techjättarna tror på VR
Techbolagen verkar dock fortfarande ha tilltro till VR-tekniken. Techjätten Meta har länge storsatsat på VR-världen Metverse. Trots att den ännu inte blivit någon succé så forsätter företaget satsa på VR.
Apple satsar också på tekniken och planerar att lansera sitt nya VR-headset inom kort. Många befarar dock att prislappen kommer att vara väldigt saftig.