Ekstra Bladet har gått igenom ekonomin för den danske regissören Lars von Triers fyra senaste internationella filmer; ”Dogville”, ”Manderlay”, ”Antichrist” och ”Melancholia”.
Sammanlagt har de fyra filmerna haft en budget cirka 340 miljoner svenska kronor, men har bara dragit in en vinst på 257 miljoner, skriver Ekstra Bladet.
Stöd från Danska filminstitutet
Siffrorna kommer från Danska filminstitutet, som själva bidragit med totalt cirka 43 miljoner kronor till filmerna. Pengar som delas ut av Danska filminstitutet betalas vanligtvis tillbaka om filmen går med vinst, men det har alltså inte hänt i dessa fall.
– Än så länge har vi inte fått tillbaka något stöd från någon av Lars von Triers filmer. Det är så systemet fungerar, vi kan få pengar tillbaka om en film säljer bra, berättar Anette Kjær på Danska filminstitutet.
Eget bolag går med vinst
Samtidigt menar man att Lars von Trier själv gör en vinstaffär på filmerna. Hans privata bolag Element Films, som i sin tur äger delar av filmbolaget Zentropa, har ökat sina tillgångar med över 30 miljoner sedan 2003, skriver Ekstra Bladet.
Lars von Trier har valt att inte kommentera tidningens uppgifter men Peter Aalbaek Jensen, som driver Zentropa tillsammans med von Trier, svarar tidningen i ett mejl:
”Ekonomi talar vi om med Skatteverket och Gud, i den ordningen”, skriver han.
Dyra biljetter till ”Nymphomaniac”
Hur det kommer gå för Lars von Triers nya film ”Nymphomaniac”, som har premiär i Danmark på juldagen (Sverigepremiär den 31 januari), återstår att se.
Vill man gå och se filmen på dansk bio får man dock vara beredd att betala. En biljett till den fyra timmar långa filmen kommer kosta cirka 180 danska kronor, det dyraste priset för en biobiljett i Danmark någonsin.