Bilder på en man som pekar mot en orkester – orkestern är World of warcraft: 20 years of music

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se konserten med World of warcraft-musik och hör kompositören Derek Duke om hur synen på spelmusik förändrats. Foto: Blizzard

World of warcraft 20 år – firades med konsert: ”Folk har förstått hur viktig spelmusiken är nu”

Publicerad

I år fyller det kultklassade onlinespelet ”World of warcraft” 20. Jubileet firades med en konsert där de mest ikoniska verken framfördes av en orkester i Schweiz.

– Det var en höjdpunkt i karriären, säger kompositören Derek Duke till SVT.

Dataspelet ”World of warcraft”, förkortat ”Wow”, fyller 20. I två decennier har det lockat miljontals spelare världen över och mycket av spelets innehåll har fått ikonstatus, allt från spelfigurer till själva spelvärlden och inte minst musiken.

– Den är avgörande för vilket spel som helst, säger Derek Duke, som står bakom flera av spelets mest kända musikaliska verk.

”Nu blir jag känslosam”

Han är musikdirektör hos utvecklaren Blizzard entertainment och några verk som sticker ut i hans katalog är ”Arthas, my son” och ”Invincible”. Men han var också med och skrev den allra första låten till spelet, ”Lament of the highborne”.

Hör hur det låter i klippet.

– Jag antar att man inte tänker på att det ska pågå så länge när man är i en skapandeprocess, men det är otroligt att det pågått i 20 år.

I samband med jubileet anordnades en konsert i Schweiz där ett urval av musiken framfördes live på scen. Vilket blev en karriärs-höjdpunkt för Duke.

– Det var som att få alla minnen och upplevelser komprimerade på två timmar... förlåt, nu blir jag känslosam, säger han.

Hur gör man spelmusik?

Derek Duke har jobbat på företaget sen 2001 och även gjort musik till spelen ”Starcraft” och ”Warcraft”. Han tycker sig se en annan förståelse för spelmusik idag.

– Folk förstår nu att det är rejält sofistikerad på ett sätt som de inte gjorde för en massa år sen, det värdesätts nog mer idag.

Spelutvecklare har länge jobbat med orkestrar men det kan också vara ett enskilt piano. Det berättar Leo Kaliski som också komponerar musik till ”Wow”.

Han berättar att den konstnärliga processen börjar väldigt tidigt i spelutvecklingen, redan när spelet bara är konceptritningar. Enligt honom ligger utmaningen i att musiken är knuten till platser i spelet, där vissa spelare spenderar flera timmar och andra bara är på genomresa.

– Musiken måste dra uppmärksamhet till sig själv i kanske 30 sekunder, sen måste den vara mycket mer av ett bakgrundsljud en stund. Det är en intressant balansgång, säger Leo Kaliski till SVT.

Se konserten och hör musiken i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.