The national black theatre of Sweden, NBTS, startades 2018 av den prisbelönta regissören Josette Bushell-Mingo. En konstnärlig plattform för att uppmärksamma och hylla scenkonst och kultur från den afrikanska kontinenten. Nu spelas den första föreställningen på Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby
– Det är viktigt att afrosvenskar får se sig själva. För att veta att du är någon och förstå att du är värd någonting. Att afrikansk kultur är fantastisk och har funnits sedan människan kom. Men NBTS är till för alla. Det är viktigt att se berättelser från överallt, för att förstå vem du är, säger Josette Bushell-Mingo till Kulturnyheterna.
”En pjäs som alla borde se”
Sedan starten förra året har NBTS jobbat med workshops och manuskurser, först nu kommer den första pjäsen. Woza Albert! är lika känd för en sydafrikan som Fröken Julie är för en svensk.
- Jag valde den för att det är en pjäs som alla borde se, om en tid som är svår att förstå att den ens har kunnat existera. Det handlar om skräck, förnedring, politiskt motstånd, om apartheid – men också om hopp och om de döda som kommer tillbaka för att hjälpa oss, säger Josette Bushell-Mingo.
I pjäsen återvänder en svart Jesus till apartheidens Sydafrika. De två skådespelarna på scen gestaltar tillsammans 40 roller i ett 20-tal scener som visar hur människor i landet hanterar situationen.
– Det är en komisk pjäs, en blandning mellan Monty Python och I väntan på Godot i kombination med det rik afrikansk berättarteknik, säger Josette Bushell-Mingo.
Debuterar som skådespelare
Aurelia Dey är dancehall artist och debuterar i Waza Albert! som skådespelare.
– Jag spelar 16 olika roller, jo jag tackar. Skådespelardebut och man bara kör rakt in. Det är svenska med tre olika dialekter, xhosa, zulu och engelska med några olika dialekter också, säger Aurelia Dey.
– Första gången jag läste manuset förstod jag inte allt, eller någonting alls. Men för varje gång man läser det får man en ny aha-upplevelse. Det är ett så sjukt briljant skrivet manus, säger hon.
Vad säger Woza Albert! om samhället idag?
– Den visar att saker inte har förändrats. Det verkar finnas ett desperat behov av att säga: “kolla vad långt vi har kommit”. Men pjäsen visar att brutaliteten som fanns inom apartheid bara blivit mer subtil. Ordet är borta men strukturen finns kvar. Vissa scener hade kunnat skrivas idag, här i Sverige, säger Josette Bushell-Mingo.
Woza Albert! spelas på Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby, Stockholm till och med januari.