Sommaren är här och det betyder sommarlov för barnen och semester för många vuxna. Att fånga den perfekta sommarbilden är en ambition för många och ofta är barnen ett givet motiv.
Eller kanske vill du i stället vara transparent mot dina följare och dela ett barns utbrott, en kladdig glassincident eller något annat där barnen är i fokus för att visa upp en mer äkta sida av vad sommaren och semestern också kan innehålla.
Allt detta går i dag under namnet ”sharenting”. Där tanken kanske är god, men där det är klokt att tänka ett varv till innan man publicerar, menar barnombudsman, Elisabeth Dahlin.
– Som förälder kan man fundera kring om man själv skulle vilja beskrivas eller avbildas på det här sättet. Mycket handlar om omdöme och att respektera barnets integritet, säger Dahlin till SVT.
”För dialog med barnet”
I dag finns en genomsnittlig femåring på 1500 bilder på nätet. Men hur ska en tänka innan en bild på ett barn publiceras?
– Föräldraskap är aldrig lätt, men tänk på att barn har rätt till integritet och att barn har rätt till privatliv. För dialog med barnet och var lyhörd. Är det så att du själv tvekar över att lägga ut en bild eller en filmsnutt där det inte känns rätt i magen, gör inte det då, säger Dahlin.
Detta är ”sharenting”:
Sammanslagning av engelskans sharing och parenting.
Ordet används för att beskriva fenomenet att föräldrar regelbundet publicerar innehåll om sina egna barn i sociala medier. Sharenting utsågs till årets engelska ord 2016 av Collins Dictionary. Debatten om sharenting har fick nytt liv 2019 efter att Gwyneth Paltrows dotter protesterat mot sin mammas agerande i sociala medier.