Jonas Arnberg, vd på HUI Research, är inte imponerad av Amazons Sverigelansering.
”Hade det inte stått Amazon.se så hade ingen handlat där, säger han.
Jonas Arnberg beskriver sajten som full av dåliga översättningar, konstiga prissättningar och med ett utbud som inte är särskilt anpassat till svenska konsumenter. Dessutom är leveranstiderna längre än väntat, runt en vecka.
Hastverk
Inte heller Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, ger Amazons svenska lansering tummen upp. Produkten är något av ett hastverk, menar han.
-Det är väldigt tydligt att man har haft väldigt bråttom att komma ut innan shoppingsäsongen, säger han och hänvisar till 'Black Friday' i slutet av november och julhandeln.
– Då har kvaliteten fått stryka på foten.
Enligt Nicklas Storåkers är sajten rörig med bland annat fel bilder till vissa produkter. Dessutom finns det en del produkter som är ovanliga på den svenska marknaden – såsom pepparsprej och bilbarnstolar som inte lever upp till svenska säkerhetskrav.
Barnsjukdomar
Men, en del av dagens brister på sajten är att betrakta som barnsjukdomar som kommer att rättas till allt eftersom de lär sig mer om svenska konsumenter och den svenska marknaden, tror Jonas Arnberg.
– Man kommer att kunna ha ett bättre erbjudande på sikt, men det bygger att svenska aktörer vill använda sig av dem, säger han.
Även Nicklas Storåkers tror att Amazon kommer att utvecklas, men den svenska marknaden är tuff och det kommer bli svårt att ta marknadsandelar.
– Man möter skickliga svenska näthandlare som är på hemmaplan. Amazon är på bortaplan, säger han.
Tar kritiken med ro.
Amazon själva tar dock kritiken med ro. Alex Ootes, vice vd för bolagets europeiska expansion säger till SVT att de är nöjda med lanseringen, som är bolagets största någonsin med hela 150 miljoner produkter, och att kundreaktionerna hittills har varit positiva.
– Men, naturligtvis, vi har fortfarande en del jobb att göra och vi jobbar hårt för att göra sajten bättre, säger han
Alex Ootes säger vidare att Amazon har satt upp tre mål för sin svenska satsning – det handlar om att ständigt öka antalet produkter, att vässa priserna och att förbättra leveranserna till de svenska kunderna.
– Om vi lyckas med de målen så kommer kunderna att komma till oss, annars inte, säger han.