Amazons vd Jeff Bezos i juni 2019. Foto: John Locher/TT

Amazon har öppnat i Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Amazon har officiellt gjort intåg i Sverige – och slagit upp portarna till sin svenska sajt.

Efter det att e-handelsjätten i augusti meddelade att den skulle lansera en svensk version var informationen knapphändig och spekulationerna har varit många.

Premiären skedde dock i relativ tysthet, utan särskilt mycket pompa och ståt. Från och med onsdagsmorgonen kunde man surfa in på sajten, som pryds av bilder på bland annat Globen, Turning Torso och Stockholms Stadshus.

”Vi är glada över att slå upp dörrarna för Amazon.se och erbjuda svenska konsumenter ett urval på fler än 150 miljoner produkter, varav tiotusentals kommer från lokala svenska företag”, säger Alex Ootes, vice vd för den europeiska expansionen på Amazon, i ett pressmeddelande.

Tros utmana fysiska butiker

Tidigare har svenskar kunnat beställa produkter via Amazons andra europeiska sidor, men från och med nu erbjuder de alltså en sida på svenska med svenskt utbud.

Hur e-handelsjättens intåg kommer att påverka svenska företag återstår dock att se – men bedömare har tidigare varit överens om att det framför allt tros utmana de fysiska butikerna.

– De kommer att vara de stora förlorarna. Har man inte redan haft det tufft så kommer man få det nu, har Nicklas Storåkers, vd för prisjämförelsesajten Pricerunner, tidigare sagt till TT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.