Efter det att e-handelsjätten i augusti meddelade att den skulle lansera en svensk version var informationen knapphändig och spekulationerna har varit många.
Premiären skedde dock i relativ tysthet, utan särskilt mycket pompa och ståt. Från och med onsdagsmorgonen kunde man surfa in på sajten, som pryds av bilder på bland annat Globen, Turning Torso och Stockholms Stadshus.
”Vi är glada över att slå upp dörrarna för Amazon.se och erbjuda svenska konsumenter ett urval på fler än 150 miljoner produkter, varav tiotusentals kommer från lokala svenska företag”, säger Alex Ootes, vice vd för den europeiska expansionen på Amazon, i ett pressmeddelande.
Tros utmana fysiska butiker
Tidigare har svenskar kunnat beställa produkter via Amazons andra europeiska sidor, men från och med nu erbjuder de alltså en sida på svenska med svenskt utbud.
Hur e-handelsjättens intåg kommer att påverka svenska företag återstår dock att se – men bedömare har tidigare varit överens om att det framför allt tros utmana de fysiska butikerna.
– De kommer att vara de stora förlorarna. Har man inte redan haft det tufft så kommer man få det nu, har Nicklas Storåkers, vd för prisjämförelsesajten Pricerunner, tidigare sagt till TT.