Runt 03.20 på tisdagsmorgonen bekräftade parterna att man beslutat om ett avtal som sträcker sig över fem och ett halvt år. Ännu har inte hela innehållet offentliggjorts, men hittills är följande känt:
Fredsplikt under avtalstiden
Avtalet mellan SAS och pilotföreningarna innebär att det råder fredsplikt och att piloterna inte får strejka under de avtalade fem och ett halvt åren. Skulle piloterna trots detta gå ut i strejk igen hävs avtalet.
Uppsagda piloter återanställs
Under coronapandemin varslades 560 SAS-piloter. I ett pressmeddelande från SAS den 19 juli ska de nu återanställa 450 piloter med “gradvis upptrappning fram till 2024”. Enligt SAS presschef Karin Nyman hade runt 120 piloter som tidigare varslats redan återanställts innan avtalet bestämdes.
“Vi är glada att våra uppsagda kollegor garanteras sina jobb tillbaka, i enlighet med den avtalade återanställningsrätten” skriver den svenska pilotföreningen i sitt pressmeddelande samma dag.
Samma kollektivavtal för alla piloter
Med det nya avtalet kommer alla piloter i SAS att omfattas av samma kollektivavtal, som därmed ävenkommer att gälla dotterbolagen SAS Connect och SAS Link.
– Alla piloter samlas nu i ett sällskap med lika skyldigheter och rättigheter, säger Jan Levi Skogvang, ordförande för den norska pilotföreningen Parat, till SVT.
Skogvang säger att detta också innebär att det inte får finnas någon konkurrens mellan de olika interna bolagen.
En annan viktig punkt i förhandlingarna för pilotföreningarna var att piloter anställda direkt av SAS inte skulle bli tvungna att flytta till dotterbolagen.
– De kommer inte att flyttas dit. Däremot kan de söka sig dit om de önskar, säger presschefen Karin Nyman till SVT.
Kostnadsbesparingar
Enligt pressmeddelandet från SAS inkluderar avtalet kostnadsbesparingar som går i linje med deras transformationsplan SAS Forward. En plan som SAS hoppas kan ta bolaget ur sin svåra ekonomiska situation, enligt vd:n Anko van der Werff.
– SAS behöver samla ihop 9,5 miljarder svenska kronor och ett genomslag är nu att vi har kommit överens med en nyckeldel (piloterna) i vår organisation, säger han i Morgonstudion den 19 juli.
En av kostnadsbesparingarna är även att piloternas löner kommer att sänkas något.
– Piloterna kommer att sänka lönerna med 5 procent, men kommer att ha en löneutveckling i linje med inflationen och utvecklingen i Skandinavien under de kommande åren, säger Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen vid Svenska pilotföreningen till NRK.