I tisdags läckte flygplansbränsle ut från ett av Norwegians Dreamliner-plan i Bangkok. Passagerarna evakuerades och fick övernatta i den thailändska huvudstaden.
På fredagen höll Boeing en presskonferens om problemen i Oslo, och där sade Mike Fleming, Boeings vicechef för service av flygplanet, att Dreamlinern nu flyger med en 98 procentig tillförlitlighet, vilket innebär att 2 av 100 plan inte flyger på utsatt tid. Enligt honom är bolaget inte nöjt med siffran och arbetar med att förbättra den.
Boeings flygplansmodell 777 har en tillförlitlighet på 99,4 procent.
– Det är det riktmärket vi har för 787, enligt Fleming.
Problem kostade Norwegian 100 miljoner norska kronor
Norwegians punktlighet har försämrats på grund av Dreamliner-problemen. Nu ska Norwegian som första Dreamlinerkund få guldservice av Boeing. Vad det innebär i praktiken, exempelvis om det ger Norwegian mer ersättning för de tekniska problemen, har Mike Fleming svårt att svara på, på grund av att det rör sig om affärshemligheter, skriver norska nyhetsbyrån NTB.
Enligt NRK kostade Dreamliner-problemen Norwegian 100 miljoner norska kronor bara under tredje kvartalet 2013.
Enligt Fleming har nya plan ofta problem i början, men det blir bättre.
– Dreamlinern blir bättre och bättre för varje plan som vi levererar. Andra flygbolag har haft samma problem som Norwegian. Vi försöker lösa problemen allt eftersom de uppstår, säger han enligt NTB.
Batteriproblem gjorde att alla Dreamlinerplan strandades för ett år sedan, och Boeing konstruerade sedan ett nytt batteri. Förra veckan hade ett av Japan Airlines plan problem med rökutveckling från ett batteri två timmar före planet skulle lyfta. Enligt Fleming undersöker Boeing fortfarande felet och utesluter inte ytterligare förändringar av batterierna efter att utredningen är klar.
Fler har haft problem
Norwegian bad Boeing att hålla presskonferensen för att berätta om problemen som varit med Dreamliner-planen och hur de ska åtgärda dem, enligt Norwegians presschef Charlotte Holmberg Jacobsson.
”Norwegian är en av Boeings absolut största kunder och de försäkrar att de gör allt de kan för att öka driftstabiliteten på våra flygplan. Det så kallade Gold Care avtalet som vi har med Boeing innebär att det är Boeing som har totalansvar för all service/reparation/underhåll”, skriver Holmberg Jacobsson i en kommentar till TT.
Mike Fleming berättade vid presskonferensen att de flesta av Boeings kunder haft lika mycket och lika många problem som Norwegian. Det handlar bland annat om batteriproblem, hydraulik, bromsproblem och elektronikproblem.