Att gå till gynekologen har länge varit förknippat med att lägga upp benen i en gynstol och blotta underlivet. Men många gynekologbesök görs utan undersökning. Det drev gynekologen Helena Graflund Lagercrantz på Danderyds sjukhus till att skapa en digital vårdapp enbart riktad till kvinnliga patienter.
Långa väntetider till gynkliniker
Långa väntetider för att få komma till en gynekolog var ytterligare en drivkraft för att starta tjänsten. I vissa regioner kan det dröja runt ett år innan en kvinna med egenremiss får komma till en gynekolog eller barnmorska. Digitala vårdtjänster är inte kopplade till en region utan kan nyttjas av alla.
– Behovet för kvinnor är enormt, det är så eftersatt i många delar av Sverige och det är svårt att hitta en tid snabbt, säger Helena Graflund Lagercrantz, en av grundarna av Ester Care.
Flera nya tjänster
Och det är många som nu ser kvinnors hälsa och intressen som en potentiell kassako. I slutet av maj startade tjänsten Ella – en digital vårdapp som erbjuder fysioterapi för gravida och nyblivna mammor.
– Barnmorskan som man går till har ett väldigt stort ansvar så vi vill kunna komplettera mödravården. En stor inspiration för oss är Tyskland och Belgien där det är obligatoriskt att alla som är gravida får träffa en fysioterapeut både under och efter graviditeten, för det händer så mycket händer i kroppen, säger Frida Johnsson, medgrundare och fysioterapeut.
Ytterligare en tjänst som snabbt hittat kunder är Womni – en digital tjänst för kvinnor med klimakteriebesvär.
– Kunskapen och kompetensen kring klimakteriet finns inte i hela landet. Vi ser också att vissa får vänta i flera år på att få adekvat vård, säger Elin Emanuelsson, medgrundare till tjänsten.
Finns vissa risker
De nya tjänsterna är välkomnas av gynekologföreningen SFOG, där man är medvetna om den stora bristen på gynekologer och på långa väntetider. Samtidigt noteras vissa risker.
– Det kan vara så att man säljer en produkt, som redan finns, till ett högre pris, säger Michael Algovik, ordförande i SFOG.
Han menar också att det måste finnas möjlighet att slussa vidare till fysisk vård om det skulle upptäckas att något behöver fysisk undersökning.
– Som ett komplement ser jag inga problem med digital vård, men man måste ha en möjlighet att möta patienterna fysisk om det dyker upp frågor som behöver följas upp. Annars hamnar de i primärvården igen och måste börja om igen, säger Michael Algovik.