Nu vill EU-kommissionen införa importtullar på upp till 38 procent på importen av kinesiska elbilar – utöver redan befintliga tullar på 10 procent.
Med importtullar skyddar du din inhemska industri mot utländsk import, och staten får ökade skatteintäkter.
Då borde väl EU inte nöja sig med importskatt på kinesiska elbilar på upp till 48 procent, utan drämma till med 100 procent som Biden planerar i USA? Och varför stanna vid elbilar från Kina, borde man inte ha importskatt på alla kinesiska varor, såsom Trump föreslår, med 60 procent?
Och varför stanna vid Kina, varför inte bara beskatta all import jättemycket, så att man skyddar all inhemsk industri mot utländska företag?
Därför att med tiden blir smaken från den här lågt hängande frukten alltmer bitter.
Först har vi risken för ett handelskrig, som kan drabba de egna exportföretagen. Volvo, Sandvik och Atlas Copco skulle nog inte vara så glada om Kina höjer handelstullar gentemot EU-bolag.
På sikt har vi problemet med att de industrier som skyddas på hemmaplan inte behöver vara lika bra som konkurrenterna utomlands, så de kan börja slappa till sig och producera sämre bilar som ändå blir sålda tack vare att de är billigare än utländska.
Det hämmar utvecklingen och sänker produktiviteten på hemmaplan. Det sker gradvis, så man märker det inte först. Men till slut sitter man där och tillverkar Trabanter i en skyddad verkstad, när de länder som höll i frihandeln kör Tesla. Det som är dåligt för konkurrenskraften är i längden dåligt för jobben.
Importtullar drabbar även konsumenterna för vilka inte bara importen blir dyrare. Även de inhemskt producerade varorna blir indirekt dyrare när prispressen utifrån avtar. Importtullar innebär i praktiken en beskattning av konsumenterna.
I fallet med kinesiska elbilar så leder det till att prisribban för att köpa en elbil höjs. Ännu färre som därmed tar steget bort från fossilbilen. Dåligt för klimatet.
På kort sikt kan handelstullar verka som en nobrainer. På lång sikt är det no brains.