De digitala vinnarna i coronakrisen

Uppdaterad
Publicerad

Det är onlinebranschen som tillhör vinnarna under coronakrisen. Men frågan är hur bestående våra nya konsumtionsvanor blir?

En solklar corona-vinnare är e-handeln. I Sverige ökade den med 44 procent i april jämfört med samma månad i fjol, visar Postnords E-barometer.

– Största ökningen i omsättning är dagligvaror. Men ”skönhet och hälsa”, där apoteksvaror är den stora delen, står för största ökningen vad gäller antal inköp, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Coronapandemin

Amerikanska näthandelsjätten Amazons försäljning steg 26 procent första kvartalet och företaget har anställt 150 000 nya medarbetare för att hinna med tillväxten. Apotea och Lyko tillhör de som rekryterat friskt i krisen här i Sverige.

Nätläkarna har aldrig haft så mycket att göra, och de har vunnit nya målgrupper – framför allt bland de äldre. I slutet av maj tog Doktor.se in nästan en halv miljard i nytt kapital för att ge Kry en match i kampen om Europa. Och distansarbetestjänster har boomat. Eller ska vi säga zoomat? Den amerikanska videotjänsten Zooms försäljning steg 169 procent första kvartalet.

Lyft för underhållning

Och om det inte är jobbmöten som streamas som aldrig förr, så är det underhållning. Spotify fortsätter växa och ljudbokstjänsterna Storytel och Bookbeat tackar hemmasittandet för sin starka tillväxt av nya kunder. Netflix fick nästan 16 miljoner fler abonnenter första kvartalet, och Youtube har sett användandet stiga med en ”tvåsiffrig procentökning”, säger Cecile Frot-Coutaz, europachef på Youtube, till SVT:s Ekonomibyrån.

– I första fasen såg vi att folk sökte information. Men sen insåg man väl att man inte bör överdosera covid-nyheter, och med mer tid hemmavid såg vi att exempelvis träningsvideor och matlagning började gå riktigt bra, konstaterar hon.

”Kommer få se fler nya bolag som underlättar distansarbete”

Håller det i sig eller är det tillfälligt?

– Förr eller senare kommer det här vara över, och då återgår nog folk till sina vanliga beteenden, om jag får gissa.

Sophia Bendz, som är investerare inom tech, tror däremot att det blir en bestående förändring.

– Beteenden som vi hade innan får nu en katapulteffekt, exempelvis nätläkare som fått många nya användare på kort tid är nu definitivt här för att stanna. Vi kommer även få se fler nya bolag som underlättar distansarbete.

Missa inte Rik på Corona, avsnitt 3 av Ekonomibyrån som finns här på SVT Play. Det sänds också i svt2 kl 22:10.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet