Hos Sportson i Farsta i södra Stockholm är lagret fullt av cyklar som levererades flera månader för sent.
– När det blir problem, då blir det så här, säger Jonas Holtbo, marknadschef på Sportson, och pekar ut mot den överfulla korridoren.
Nu är Jonas Holtbo oroad över kommande leveranser.
– Cykelsäsongen är ganska kort. Om det som vi säljer under vårsäsongen helt plötsligt kommer efter midsommar, då har vi missat en ganska stor del av säsongen. Det är lite oroväckande, säger Jonas Holtbo.
Vårkläder till sommaren
Det är inte bara cyklar som riskerar att levereras försent. Även möbler, kläder, skor och vissa torra matvaror som exporteras från Asien riskerar att drabbas av fraktkaoset.
För många företag innebär försenade leveranser att säsongen kan hinna ta slut. Sko- och klädföretag är beroende av att vårkollektioner inte levereras till juni. Ett av dem är Vagabond som tillverkar sina skor i Vietnam.
– Containerbrist till följd av pandemin är något som vi, liksom andra import- och exportföretag har varit tvungna att hantera. Det har varit, och är, en tuff uppgift men vi klarar oss okej tack vare ett intensivt arbete av vårt erfarna logistikteam här i Sverige och personal på plats i Vietnam, säger Anna Fahle Björcke på Vagabond.
Risk för dyrare trädgårdsmöbler i år
Störningarna i frakten kan resultera i högre priser för svenska konsumenter.
– Trädgårdsmöbler är ett enkelt exempel. De ska komma in mycket nu under våren. De är förhållandevis skrymmande och har inte det högsta varuvärdet. Där kan man tydligt se vad som händer med priset när frakten går upp ett par tusen dollar, säger Fredrik Hermansson, vd på containerfraktföretaget Greencarrier Liner Agency.
Även varor som produceras i Europa riskerar att drabbas när tillverkningsindustrin får försenade leveranser.
– Vi har sett att förseningarna drabbar våra leverantörer som har produktion i Europa. Mycket av komponenterna i det som de säljer till oss är ju tillverkade i Asien, säger Jonas Holtbo på Sportson.