I Nordens största containerhamn i Göteborg märker logistikföretagen av de här problemen.
– Det är exceptionellt. Det har aldrig hänt tidigare. Så på så sätt är det allvarligt, säger Fredrik Hermansson, vd på Greencarrier Liner Agency som jobbar med logistik av containrar.
Ungefär 90 procent av alla varor i den globala handeln transporteras till sjöss. Störningarna kan leda till höjda priser för konsumenter och stor risk för försenade leveranser.
– Det finns företag som lever på gränsen nu som har stora, stora problem, säger Per Fredman, vice vd i Södertälje hamn.
Efter lockdown – ketchupeffekt i Kinas hamnar
Orsaken är bland annat att produktionen ökat markant i Kina efter att fabriker hållits stängda, så trycket på hamnarna längs Kinas kuster är väldigt stort.
Parallellt med det har en av världens största hamnar, Long beach utanför Los Angeles på USA:s västkust, drabbats av ett stort covidutbrott. Hamnen har varit underbemannad och flera skepp ligger i kö för att få tömma sin last.
– Ett trettiotal oceangående fartyg ligger utanför och väntar på att få komma in på lastning. Den terminalen har haft tusen anställda sjuka i covid, säger Fredrik Hermansson. Han menar att problemet är att containrarna har blivit stående för länge, utan att skickas vidare.
Återvänder till Kina utan containrar
Dessutom påverkas rederierna av den stora efterfrågan i Kina. Många skepp har bråttom tillbaka till de stora hamnarna i Kina, och struntar därför att lasta skeppen med containrar från hamnarna i väst, för att spara tid, vilket förvärrar containerbristen i Kina.
– Jag tror inte att någon varit med om något liknande, priserna brukar bara gå ner i vanliga fall. Det här är helt unikt, säger Per Fredman och menar att de höga priserna måste sjunka.
– Det kommer att normaliseras, men det kanske tar två kvartal, säger han.