En person som cyklar omkull och drabbas av inkomstbortfall kan få mindre än fem procent av den ersättning som samma cyklist skulle ha fått om hen istället hade krockat med en bil. Det här visar siffror från försäkringsbolaget Folksam som SVT tagit del av.
För en cyklist, med en månadslön på 40.000 kronor, som skadar sig och därför måste byta till ett jobb där lönen bara är 25.000 kronor kan ersättningen skilja på mer än fem miljoner kronor (se exempel nedan).
I alla olyckor där ett motorfordon är inblandat täcker trafikförsäkringen alla skador för samtliga inblandade. Men en cyklist som krockar med en annan cyklist eller cyklar omkull får förlita sig på olycksfallsförsäkringen, där ersättningsnivån är mycket lägre.
Ju högre lön desto större skillnad
– Skillnaderna i ersättning varierar och de största skillnaderna inträffar när skadan innebär att man drabbas av ett inkomstbortfall. Ju högre lön – desto större blir skillnaderna. Men om jag skulle cykla omkull till eller från arbetet, och har en arbetsgivare som har en bra försäkring, så har jag många gånger ett gott skydd, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsforskare på försäkringsbolaget Folksam.
Hon säger att cyklisten som skadas i en singelolycka drabbas av ”en massa om och men” som den som krockar med en bil eller sitter i en bil slipper.
– Så förenklat kan man säg att ungefär hälften av alla som skadas i trafiken i dag inte har samma skydd som den andra hälften.
Paradigmskifte
Sedan ett par år skadas fler svenskar allvarligt i cykelolyckor än i bilolyckor.
– Vi har varit framgångsrika på att få bilister att inte skada sig på samma sätt som förut, så idag är det fler som slår sig på cykel än vad som slår sig i bil. Det paradigmskiftet skedde för ungefär två år sedan och den skillnaden bara ökar från år till år eftersom det är fler som cyklar, säger forskaren.
Hon berättar att det är mellan 2.000 och 2.500 personer per år som invalidiseras.
– Sedan är det ungefär tio gånger fler som kommer till sjukhus varje år och det är skador av samma svårighetsgrad som vi också ser i bilolyckor.
85 procent av de cykelolyckor som leder till invaliditet är singelolyckor eller kollision med annan cyklist eller fotgängare, visar Folksams siffror. Skadorna är oftast skallskador, axelfrakturer eller arm- och ben skador. Av de som invalidiseras i den här typen av skador är det ungefär tio procent som drabbas av inkomstbortfall.
”Slumpen avgör”
–Det handlar ungefär om 200 personer per år, vilket är ungefär lika många som drabbas av inkomstförlust i olycka med motorfordon. Så problemet finns på båda områdena men det är alltså egentligen slumpen som avgör den ekonomiska konsekvensen av olyckan.
Även för den som inte drabbas av så allvarliga skador att man invalidiseras eller drabbas av inkomstbortfall så är trafikförsäkringen generellt bättre än olycksfallsförsäkringen, enligt Krafft. Men ju mindre kostnaden för skadan är desto mindre är också skillnaden i ersättning. Trafiksäkerhetsforskaren berättar också att fyra av tio inte har någon olycksfallsförsäkring över huvudtaget.
–Om jag är oförsäkrad och skadar mig så att jag blir totalt arbetsoförmögen så går sjukpenningen in och då får jag kanske 19 000 till 20.000 brutto, och det är vad man maximalt kan få ut. Men handlar det om att jag bara kan gå tillbaka och arbeta till åttio procent eller jag måste omskola mig, ja då finns det ingen ersättning över huvud taget.
Kan inte få lika bra skydd
Principiellt sett kan en cyklist i dag inte teckna ett lika gott skydd som bilisten.
–Man tror ju kanske att ”nu har jag tecknat en olycksfallsförsäkring och nu har jag lika gott skydd” men så är det alltså inte. Det är få kunder och konsumenter som har koll på att det är sådana här skillnader, och vi behöver få igång ett engagerat samtal mellan bland annat försäkringsbolag och övriga samhället kring hur vi kan förbättra skyddet för alla.
Mer än fem miljoners skillnad i ersättning
Exempel:
Pelle är en 28-årig elektriker och egenföretagare som tjänar 40 000 kronor per månad.
Pelle cyklar omkull och får en axelskada som leder till 15 procents medicinsk invaliditet. På grund av skadan kan han inte arbeta vidare utan måste omskolas och därefter får han lägre lön (25 000 kronor per månad).
Detta blir hans ersättning:
Oförsäkrad, cykelsingelolycka: 0 kr.
Cykelsingelolycka, olycksfallsförs, skadan sker under fritid: 348.000 kr.
Cykelsingelolycka, arbetsgivare betalar kollektivförsäkring, skadan sker till/från jobbet: 2.146.414 kr.
Cykel-bilolycka, obligatorisk trafikförsäkring: 5 915 533 kr.
Om cykel-singelolyckan sker på fritiden får Pelle cirka sex procent av den ersättning som motsvarande skada skulle ge om Pelle hade krockat med en bil.
Källa: Folksam