Den tredje maj försattes Cimber Sterling, Skyways danska systerbolag i konkurs. Och i dag blev det svenska Skyways tur. Båda bolagen ägs av den ukrainske oligarken Igor Kolomoisky och verksamheten har gått med förlust i flera år.
–Det här ett gammalt svenskt bolag som aldrig gått särskilt bra, säger Richard Björnelid.
–Dessutom flög Skyways med gamla flygplan som drog för mycket bensin.
Jan-Olov Bergling, chef för organisationen Svenska Flygbranschenhåller med.
–Den grundläggande orsaken är bränslepriserna, i dag är det ett pris på 115 dollar fatet, och den internationella branschorganisationen Iata har spått att det kommer att slå ut många operatörer, säger han.
Flygmarknadens vinnare
Sedan tio år tillbaka har flygbranschen ändrats drastiskt: tillkomsten av flera lokala och regionala flygbolag, nationella flygbolags uppköp och sammanslagningar, men framförallt i och med uppkomsten av lågprisbolag.
Och i år har både ungerska Malév och spanska Spanair gått även i konkurs.
Undantaget för de dystra siffrorna är irländska lågprisjätten Ryanair som presenterade en nettovinst på 503 miljoner euro, vilket gör företaget till Europas högst värderade bolag.
–Kunder ser till priset i första hand och det är därför det går så bra för Ryanair och kanske ytterligare något lågprisflygbolag. SAS har nu sänkt sina biljetter i Economy Extra-klassen med i genomsnitt 25 procent, men det är ytterst tveksamt om det tillsammans med kostnadsprogram kommer att leda till några vinster, förklarar Richard Björnelid.