När Uber introducerades blev det en chock för många spanska taxiförare. De som hade betalat dyrt för taxitillstånd och taxikörkort fick plötsligt stenhård konkurrens av ”vanliga” bilister som körde åt Uber och höll betydligt lägre priser.
– Jag fick vänta i timmar för att få en kund, min inkomst försvann och jag hade inte mat till mina barn, säger en taxiförare till nyhetsbyrån Reuters.
Taxiförarna demonstrerade högljutt och fick ett visst gehör från både från myndigheter och allmänhet
Frontalkrock med nya digitala delningsekonomin
För tre år sedan vände sig Elite Taxi, branschorganisationen för förarna, till Handelsdomstol nr 3 i Barcelona för att få ett stopp på vad de menade var illojal konkurens.
EU-domstolens generaladvokat konstaterar att ”varken Uber Spain eller ägarna och förarna av de berörda fordonen har nämligen de licenser och godkännanden som krävs enligt staden Barcelonas föreskrifter om taxitjänster”.
Handelsdomstol nr 3 konstaterade att fallet var av EU-rättslig karaktär och bad därför EU-domstolen i Luxemburg att ta ställning.
Huvudfrågan handlar om Uber är att betrakta som ett transportföretag eller en digital tjänst. Transportföretag har helt andra skyldigheter bland annat när det gäller att erhålla licenser, följa säkerhetsföreskrifter och arbetsgivaransvar.
Uber bromsar och kastar in en ny växel
De senaste åren har Uber kört på hinder runt om i Europa i form av lokala domstolar och protesterande taxiförare. Den enklaste tjänsten med olicensierade förare frodas numera bara i Polen, Tjeckien, Slovakien och Rumänien, men även där är förändringar på gång.
I London förlorade Uber sin licens för ett par månader sedan och företaget har pausat sina tjänster i Norge och i Finland i väntan på ny lagstiftning, uppger Reuters.
Ett för Uber negativt utslag i Luxemburg tvingar företaget till snabbare förändring, men domen är intressant även för andra internationalla företag som Expedia.
Ska resegiganten i framtiden tvingas till transportörsansvar och Airbnb till att följa alla de regler som hotell omfattas av? Det skulle kunna innbära slutet för den digitala delningsekonomin, varnar konservativa EU-parlamentariker.