Bedömare hade räknat med att Facebook skulle gå in på Nasdaq med en skräll men efter bara en timmes handel var det snarare besvikelse som aktien orsakade på börsen.
På fredagen inleddes handeln med Facebooks aktier på Nasdaqbörsen i USA. Och trots att det sociala nätverket redan är skyhögt värderat räknade många med att aktiekursen skulle lyfta kraftigt. Introduktionskursen låg på 38 dollar per aktie. Med den värderingen värderas Facebook till totalt 104 miljarder dollar, eller cirka 750 miljarder kronor.
Snabbt tillbaka
När handeln kom väl kom i gång, en halvtimme försenad till följd av tekniska problem, gjorde aktien under de första minuterna en tjurrusning till runt 43 dollar. Men bara en halvtimme senare var den åter nere på introduktionskursen 38 dollar. Och till slut stängde den på 38,20 dollar.
-Reaktionen är lite svalare än många hade hoppats på, sade Gerard Hoberg, ekonom vid University of Maryland, till AFP.
Tim Loughran, professor i finansiell ekonomi vid University of Notre Dame, trodde före handelsstarten att det var sannolikt att aktien skulle stiga med 15-20 procent. En del bedömare räknade med en kursuppgång på 30 procent eller mer, trots att Facebooks långsiktiga förmåga att tjäna pengar är omtvistad.
Grundaren Mark Zuckerberg kontrollerar bolaget även efter börsintroduktionen. Han behåller 56 procent av rösterna och 18 procent av kapitalet i bolaget.
Facebooks börsnotering är, sett till marknadsvärdet vid introduktionen, den största hittills i USA. Bolaget värderas till över 100 gånger fjolårets vinst. Som jämförelse värderas Apple och Google till 14 respektive 19 gånger vinsten, skriver Reuters.
Fyra Ericsson
Värderingen motsvarar också två Hennes & Mauritz och nästan fyra Ericsson.
I och med börsnoteringen blir över 1 000 av Facebooks anställda dollarmiljonärer, åtminstone på pappret. Personalen tillbringade natten före noteringen med ett ”hackathon”, en tillställning där deltagarna ägnar sig åt programmering, i huvudkontoret i Menlo Park, Kalifornien.
Facebook, som startades i ett studentrum i Harvard 2004, har i dag cirka 900 miljoner användare.