– Man hittar ju väldigt mycket bra. Det är allt från märkeskläder till vanliga kläder, till bra priser, säger Letitia Ward till SVT, när hon bläddrar bland färgglada klänningar i en second hand butik i Stockholm.
Att det återanvända plagget utsågs till årets julklapp tycks ha varit en present till second hand branschen. Myrorna har sett sin försäljning stiga med tio procent i december.
– Jag tror att utnämningen till årets julklapp har bidragit till det här när fler fått upp ögonen i december, säger Caisa Ingemarsdotter som är försäljningschef på Myrorna.
Fler kedjor ser samma mönster
Erikshjälpen med 61 butiker i landet säger till Svt att de också har sett en kraftigt ökad klädförsäljning under december.
Stockholms Stadsmission menar också att titeln, årets julklapp tillsammans med det växande miljötänket hjälpt till. Hjälpt till så att Stadsmissionen kunnat öka försäljningen med tio procent så att de också kunnat bidra med annat, säger Marika Markovits som är chef för Stockholms Stadsmission:
– Vi har människor i arbetsträning, överskottet går till sociala insatser för människor i utsatthet, dessutom gör vi så att 30 ton kläder i veckan går till återbruk istället för i soporna.
En ny attityd
Det är en attitydförändring som har skett till att köpa återanvända kläder.
– Jag har hållit på med det här i femtio år, säger kunden Monica Nordlund till Svt och fortsätter:
– Skillnaden är att då var det ”skämmigt”, att det då kändes som man ville dra något över huvudet för att det var fattigt, men så är det inte nu, avslutar Monica Nordlund.