Tanken på att se en 60 ton tung lastbil utan någon vid ratten komma körande mot en känns säkert skrämmande för många, men faktum är att trafiken blir säkrare när den svagaste länken i kedjan – människan – plockats bort.
Självkörande fordon är inte något som kommer i en diffus framtid, utan tester pågår redan på flera håll i Sverige. Volvo Cars projekt Drive Me pågår i Göteborg och båda svenska lastbilstillverkarna testar sina system. Redan i dag rullar svenska lastbilar utan förare, men bara i inhägnade områden som gruvor och hamnar.
Förarlöst i Singapore
Nästa stora projekt för Scania inleds troligtvis nästa år i Singapore där förarlösa lastbilar ska köra gods från hamnen till bestämda avställningsplatser och det är inte ett test utan ett rent kommersiellt projekt, understryker Henrik Henriksson.
Att vi träffas på mobilmässan i Barcelona beror på att de kommande mobila 5G-näten blir den kanske viktigaste tekniska biten för alla former av självkörande bilar, främst beroende på att de får en svarstid på bara någon enstaka millisekund.
– Men till en början måste vi nog ha förare i bilarna för att skapa en allmän acceptans i samhället innan de blir helt förarlösa, säger Henrik Henriksson till TT och tillägger att det kan dröja 4-5 år innan de här fordonen dyker upp i storstadstrafiken.
Medborgarna avgör
Just medborgarnas inställning till den här tekniken är en avgörande fråga, understryker han.
– Allmänhetens inställning kommer att sätta gränserna och folk måste känna sig trygga. Jag tror att det kommer att finnas ett läger med försiktiga och oroliga och ett läger där man litar mer på tekniken än på en förare som är trött efter att kanske kört i en vecka.
– Men ska vi klara det här behöver vi hjälp av politikerna med att skapa en lagstiftning och ett regelverk för hur det här ska fungera. Det räcker inte heller med att det fattas beslut i Sverige utan det måste också komma regler på EU-nivå.
Positiva reaktioner
Under årets mobilmässa i Barcelona presenterade de ansvariga ministrarna i Sverige, Norge och Finland grunderna till en gemensam nordisk-baltisk handlingsplan för utbyggnaden av de nya 5G-näten. Henrik Henriksson var en av de första som reagerade positivt på det beskedet och inte minst att de stora transportlederna ska prioriteras. Men även operatörerna, som de kommande åren ska bygga de nya 5G-näten, var nöjda med beskedet att de ska få tillgång till nya frekvenser.
Det kan inte nog understrykas att nästa generation mobilnät inte i första hand är avsett för vanliga bredbandskonsumenter.
– Det är helt klart transportindustrin, den tillverkande industrin och hälso- och sjukvårdssektorn som är drivande för utbyggnaden av 5G, säger Mats Lundquist, vd för Telenor Connexion, företrädare för en av operatörerna som ska bygga de nya näten.
Självkörande bilar
Redan i dag har många nya fordon, lastbilar såväl som personbilar, teknik som bara är ett par steg från att göra dem förarlösa. Radar, kameror och sensorer arbetar tillsammans med avancerad mjukvara för att göra körningen så säker som möjligt. Den tekniken kompletteras av artificiell intelligens (AI).
När de första förarlösa lastbilarna dyker upp på vägarna blir det i form av kolonner, eller platooning, där den första bilen har en förare och resten är förarlösa.
Det finns fem steg när man talar om självkörande (autonomous) bilar och var de olika tillverkarna befinner sig är inte helt klart eftersom det mycket handlar om marknadsföring. De flesta personbilstillverkarna, däribland Volvo Cars, har som mål att nå nivå 4 före 2021. Det betyder att föraren kan syssla med vad som helst och att bilen stannar om det uppstår problem.
På nivå 5 är föraren helt överflödig och det behövs heller ingen ratt och fotreglage.