Förra året förlorade varje svensk i åldern 18–75 år i snitt cirka 7 000 kronor på misslyckade köp. Hantverkstjänster, bilar och fastighetsmäklartjänster toppar listan, visar en ny undersökning gjord av Konsumentverket.
Komplex tjänst
Enligt Företagarna, som bland annat representerar hantverkare, finns det en naturlig förklaring till att så många konsumenter är missnöjda med hantverkstjänster.
– Ju mer komplex en tjänst eller vara är, desto större är risken för missförstånd eller besvikelser eftersom man inte kan sätta sig in i hela köpet, säger intresseorganisationens vd Günther Mårder.
Fordon hamnar tvåa på listan över misslyckade köp.
– Även bilar är en rätt komplicerad vara. De har väldigt olika typer av funktionalitet och det finns många förväntningar hos kunden, säger Günther Mårder som även representerar bilåterförsäljare.
Öka med e-handeln
Günther Mårder hävdar att det är lika skadligt för företagen som för kunderna, när de inte kan leva upp till förväntningarna.
– Får man en missnöjd kund så kommer den inte att vara tyst. Det ligger i företagets intresse i att vara så träffsäker som möjligt i bilden av produktens beskaffenhet, annars skapar man ett förväntningsgap som ge upphov till missnöje.
Han spår att antalet misslyckade köp kommer att öka i takt med att e-handeln breder ut sig.
– Processen från idé till färdigt köp kortas ned när man kan sitta vid sin mobiltelefon och knappa hem en vara. Man kan visserligen bli mer träffsäker i pris, men om du inte tvingats gå i en fysisk butik för att se och klämma på en vara är risken stor att den inte motsvarar det du såg på skärmen när du får hem den.