Förra året kostade hantverkstjänster svenska konsumenter över tio miljarder kronor i förlorad tid och pengar, enligt en undersökning gjord av Konsumentverket. Foto: TT

Ny rapport: Hantverkstjänster toppar listan över misslyckade köp

Uppdaterad
Publicerad

Förra året förlorade varje vuxen svensk i genomsnitt cirka 7 000 kronor på misslyckade köp – en genomsnittlig veckolön. Hantverkstjänster, bilar och fastighetsmäklartjänster toppar listan.

– Det här är fruktansvärt stora belopp, säger Cecilia Tisell på Konsumentverket.

Konsumentverket har undersökt hur mycket misslyckade köp kostar konsumenterna på ett år. Det handlar om varor eller tjänster som inte håller utlovad kvalitet eller inte motsvarar förväntningarna.

De medverkande i undersökningen har själva fått definiera vad som anses vara ett misslyckat köp – och den totala siffran är hisnande. 2017 uppgick den totala konsumentskadan till knappt 50 miljarder kronor, vilket motsvarar hela 1 procent av Sveriges BNP. Slår man ut siffran på den vuxna befolkningen motsvarar det cirka 7 000 kronor per person.

Konsumentskadan omfattar både förlorad tid och pengar, varav det förstnämnda – omräknat i pengar – utgör cirka 20 procent av det totala beloppet.

Företagen har stort ansvar

Hantverkstjänster, bilar och fastighetsmäklartjänster toppar listan över marknader med högst skadebelopp, medan den marknad som orsakar minst skada är kultur, nöje och fritidsaktiviteter.

Yngre personer är mer drabbade än äldre, men samtidigt är äldre klart mindre benägna att agera för att få kompensation i samband med ett misslyckat köp. Skillnaderna kan till viss del förklaras med att grupperna är olika aktiva på olika marknader.

Enligt Konsumentverket finns det stora samhällsekonomiska vinster med att minska antalet misslyckade köp. Myndigheten vill att fler konsumenter ska reklamera och att företagen ska ge dem rättmätig kompensation.

– En stor del av ansvaret ligger hos företagen, att de tillhandahåller varor och tjänster som håller måttet, att marknadsföringen sker enligt reglerna och att de har en smidig reklamationshantering där konsumenter får den kompensation de har rätt till. Sedan har så klart konsumenterna ett eget ansvar att göra väl övervägda val och vi som tillsynsmyndighet har ansvar att kontrollera att företagen följer de konsumentskyddande reglerna, säger Cecilia Tisell, generaldirektör på Konsumentverket.

Siffran i underkant

I undersökningen får konsumenterna själva bedöma vad som anses vara ett misslyckat köp, det behöver alltså inte vara fel på varan i juridisk mening. Trots det anser Konsumentverket att omfattningen av problemet i praktiken är ännu större.

– Vi vill påstå att de här 50 miljarderna snarare är i underkant eftersom vi inte har täckt in alla marknader eller åldrar. Men oavsett siffrans exakthet ligger det i branschens intresse att få till mer fungerande marknader.

LÄS MER: Så bör du tänka när du anlitar hantverkare

Så gick undersökningen till

  • 4 038 personer i åldern 18–75 år har deltagit i undersökningen gjord av undersökningsföretaget Markör, med företaget PFM Researchs webbpanel som urvalskälla. De har fått svara på en webbenkät under perioden 18 maj–12 juni 2017.
  • Konsumentverket har använt kvoter under datainsamlingen så att de svarande ska representera allmänheten, baserat på kön, ålder och region.
  • Studien omfattar 29 kategorier av varor och tjänster, som kallas för marknader i rapporten.

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar hantverkare

Mer i ämnet