• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Hantverkaren målade över hennes fallfärdiga tak – vägrar ersätta

Uppdaterad
Publicerad

Efter att ha sett hantverkarfirmans reklam om billigare takrenovering slog Somsri Thitiratrakarn till. Men trots att Allmänna reklamationsnämnden beslutat att företaget bör betala tillbaka 20 600 kronor till Somsri vägrar de att göra det.

SVT:s konsumentredaktion Plus granskar just nu hantverkare, som är ett av svenska konsumenters största problemområden. En av många missnöjda husägare som kontaktat redaktionen är Somsri Thitiratrakarn, som fick problem med sitt tak.

2015 köpte hon sitt drömhus i Skene i Västergötland. Huset hade stora renoveringsbehov och eftersom Somsri kände att taket var viktigast och något som hon själv inte kunde åtgärda, så lät Boa Vistas reklam om takmålning toppen:

Plus granskar hantverkare

“Byt inte tak utan låt oss renovera det“.

Hantverkaren kontrollerade taket

Somsri bad Boa Vistas arbetsledare kolla takets skick. Enligt Somsri lyfte då arbetsledaren på ett par pannor och meddelade att taket såg bra ut och en målning skulle fungera bra.

– Jag kan ingenting om tak, så när de sa så då köpte jag tjänsten, säger Somsri.

Hon slog till och betalade 20 600 kronor och efteråt såg taket ut som nytt. Men glädjen blev kort, för redan efter en vecka började problemen.

Vattenläckor – två gånger om

Somsri upptäckte att det läckte in fukt på innertaket och på tapeten på övervåningen, men det vill inte Boa Vista åtgärda utan betalning. Efter viss diskussion med företaget och med hjälp av en konsumentvägledare fick dock Sosmri till slut delar av taket åtgärdat utan kostnad.

Men 2018, knappt två år efter att taket målats, hände det igen, när Somsri märkte att det droppade regnvatten på hennes huvud.

Ruttet och trasigt

Somsri kontaktade en annan takläggare som snabbt kunde konstatera att läkten var rutten, pappen trasig och skadad och att takplattor hängde löst på flera ställen. Takläggarens bedömning var att taket var helt slut sedan lång tid tillbaka.

Eftersom läget var akut valde Somsri att omedelbart byta hela taket, innan vattnet skulle tränga in i huset.

Försökte reklamera

Somri försökte reklamera takmålningen till Boa Vista, men fick varken svar på mejl eller på telefon. Då anmälde hon företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), och till dem svarade företaget. De motsätter sig kravet om återbetalning och hänvisar till sitt avtal med Somsri:

“Boa Vista ansvarar ej för skick och funktion på konstruktion och material under takets ytskikt”.

Fick rätt – men inga pengar

Men ARN gav Somsri rätt och rekommenderar nu Boa Vista att betala tillbaka pengarna eftersom takmålningen inte var till nytta för Somsri. Myndigheten anser också att Boa Vista borde avrått henne från att måla taket eftersom takets skick var så dåligt redan då målningen skett.

Trots beslutet har företaget inte betalat tillbaka några pengar till Somsri. Boa Vista svarar i ett mejl till Plusredaktionen att de inte ansvarar för bedömningen av skicket på taket, men de har inte svarat på varför de inte följt ARN:s rekommendation.

Efter ARN-beslutet har Somsri fortfarande inte fått kontakt med företaget.

– De behandlar mig som luft, säger Somsri.

Följ hela hantverkargranskningen här – och tipsa Plus reporter.

Tre tips för att slippa problem med hantverkare

Var noga med att skriva ett skriftligt avtal och att avtalet innefattar minst följande:

  1. Vad som ska göras. Var tydlig med vilket arbete som faktiskt ska utföras. Är förväntningarna rimliga? Vad säger hantverkaren? 
  2. Tiden. När ska arbetet påbörjas och avslutas? Vad händer om det blir en försening?
  3. Pengarna. Hur mycket ska det kosta och när ska betalningen ske?

Källa: Konsumentverket

Konsumentverket har också varit med och tagit fram ”Hantverkarformuläret”, som är ett hjälpmedel när man anlitar en hantverkare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar hantverkare

Mer i ämnet