Det senaste året har inflationen, alltså prisökningstakten, ökat dramatiskt och är nu uppe på över 6 procent. Bland annat el och drivmedel har rusat i pris och räkna med fortsatt höga priser även framöver. Den senaste tiden har även mat blivit dyrare och nu spås även möbler, kläder och skor kommer att öka i pris.
– Nu finns det möjlighet för företagen att putta kostnaderna vidare till kunderna, säger Konjunkturinstitutets prognoschef Ylva Hedén Westerdahl, och fortsätter:
– Konsumenten vet om att företagen har det tufft och har fått stigande kostnader. Då kanske även de företag som inte fått så mycket stigande kostnader passar på att höja priserna.
”Acceptans för högre priser”
På statliga Konjunkturinstitutet spår man att de höga energi- och fraktpriserna nu kommer spilla över till andra varor, som till exempel skor och kläder. Och företagen, som tidigare jobbat med kostnadsbesparingar ser nu en ”acceptans för högre priser” och låter deras egna prisökningar i högre grad gå vidare till kunderna.
Och hon får medhåll av Handelsbankens chefsekonom Christina Nyman.
– Det är konsumenterna som tar smällen. Företag har nu möjlighet höja priser utan att man tappar på det. Vi ser att företagen bibehåller goda vinster, säger hon.