• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Konjunkturinstitutets prognoschef Ylva Hedén Westerdahl förklarar hur man som konsument drabbas när företagen passar på att höja priser. Foto: Fredrik Sandberg/Anders Wiklund/TT

Företagen passar på att höja priserna – konsumenterna får ta smällen

Uppdaterad
Publicerad

Många företag har drabbats av högre priser på bland annat energi och frakt. Men i slutändan är det kunderna som får betala.

– Det är konsumenterna som tar smällen, säger Handelsbankens chefsekonom Christina Nyman.

Det senaste året har inflationen, alltså prisökningstakten, ökat dramatiskt och är nu uppe på över 6 procent. Bland annat el och drivmedel har rusat i pris och räkna med fortsatt höga priser även framöver. Den senaste tiden har även mat blivit dyrare och nu spås även möbler, kläder och skor kommer att öka i pris.

– Nu finns det möjlighet för företagen att putta kostnaderna vidare till kunderna, säger Konjunkturinstitutets prognoschef Ylva Hedén Westerdahl, och fortsätter:

– Konsumenten vet om att företagen har det tufft och har fått stigande kostnader. Då kanske även de företag som inte fått så mycket stigande kostnader passar på att höja priserna.

”Acceptans för högre priser”

På statliga Konjunkturinstitutet spår man att de höga energi- och fraktpriserna nu kommer spilla över till andra varor, som till exempel skor och kläder. Och företagen, som tidigare jobbat med kostnadsbesparingar ser nu en ”acceptans för högre priser” och låter deras egna prisökningar i högre grad gå vidare till kunderna.

Och hon får medhåll av Handelsbankens chefsekonom Christina Nyman.

– Det är konsumenterna som tar smällen. Företag har nu möjlighet höja priser utan att man tappar på det. Vi ser att företagen bibehåller goda vinster, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.