Rusande matpriser, räntechock och reallönesänkningar. De ekonomiska villkoren har förändrats rejält det senaste året.
Skiftet har lett till att många hushåll dragit ned på utgifterna och på flera håll har det pratats om hur medelklassen inte längre kan leva som överklassen.
Men Lisa Irenius, kulturchef på Svenska Dagbladet, menar istället att det är influencers – inte överklassen – som förändrat på vilket sätt materiell framgång visas upp.
”Helt orimlig” bild av konsumtion
– Medelklassens ideal har inte formats av överklassen, utan av en influencerklass som har förmedlat en bild av konsumtion och av hur mycket vi ska konsumera som är helt orimlig, säger hon i Ekonomibyrån.
Entreprenören Isabella Löwengrip, som slog igenom med bloggen Blondinbella, håller med om att influencers bidragit till att folk börjat skylta mer med sin konsumtion.
– Medelklassen har ju levt över sina tillgångar. Inte att man låtsas vara influencers, men folk har använt sina konton för att visa hur långt man har kommit och vad man har råd att göra, säger hon.
Vill inte skylla på influencers
Men enligt Isabella Löwengrip handlar det också om att Sverige befunnit sig i en “extrem högkonjunktur”.
– Många privatpersoner har tjänat mycket pengar och sett värdet på sina bostäder öka. Då har man känt sig rik och känt: “Jag kan till och med köpa en båt just nu, det är så billigt med pengar.”
Vilket ansvar har ni influencers?
– Man kan inte skylla på oss. Det är inte vi som gjort att medelklassen börjat konsumera mer och satt sig i skulder.
Missa inte Ekonomibyråns senaste avsnitt Fult att vara rik? på SVT Play.