Råvarupriserna sjunker och inflationen dalar sakta nedåt. Men matpriserna är på väg upp igen, enligt bolaget Matpriskollen. Framför allt har basvaror som kaffe, olja och vinäger ökat mycket i pris.
Samtidigt rapporterar flera matbutikskedjor ett stort vinstlyft den senaste tiden. Bland dem är Ica-gruppen, vars vinster före skatt gått från 185 miljoner kronor i slutet på 2022 till 931 miljoner i slutet av 2023.
Ica lovar lägre priser
Intäkterna för Ica-koncernen steg till 38,8 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning på 7,6 procent. I koncernen ingår bland annat Ica-banken och Apotek hjärtat.
Nu menar Icas vd Nina Jönsson att Ica kommer att satsa en miljard kronor, vilket motsvarar en knapp procent av Icas omsättning, på en så kallad ”prisinvestering” som ska sänka priset till butikerna, vilket kan leda till att butikerna sänker matpriserna.
– Nu gör vi en miljardsatsning och sänker priserna till våra butiker. Då kan våra butiker sänka priset till konsument. Det gäller främst vardagsvaror som kunderna ofta köper, säger hon.
Kommer kunderna märka det?
– Ja, det ska absolut märkas.
Det är ändå en ganska liten del av vinsten. Varför lägger ni inte mer?
– Vi investerar ganska mycket i verksamheten. I våra butiker och i vår infrastruktur.
Fler matkedjor går med vinst
Ica är inte den enda matbutikskedjan som redovisat storvinster efter kvartalet som gått. Matjätten Axfood, som bland annat äger Willys och Hemköp, har till exempel föreslagit en utdelning till aktieägarna på 1,84 miljarder kronor.
– Det har gjorts utspel från olika kedjor under hela det senaste året, och vi har väl egentligen hela tiden sagt att vi jobbar med att erbjuda våra kunder så låga priser som möjligt i hela varukorgen, säger Axfoods presschef Magnus Törnblom och fortsätter:
– Det är klart att vi har kampanjer också. Willys till exempel har som ambition att ha Sveriges billigaste matkasse, vilket undersökningar också visar att de har. Vad andra har för utspel förändrar inte vår ambition.