I augusti låg inflationen, prisökningstakten på årsbasis, på 9,0 procent. Detta enligt konsumentprisindex, det vill säga förändringen från samma månad förra året. Det var den högsta noteringen på 30 år. Det innebär att septembers siffror är ett nytt rekord.
– Högre elpriser och högre priser på livsmedel och alkoholfria drycker påverkade inflationen i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB i ett pressmeddelande.
Bland livsmedelsprodukterna var det bröd och övriga spannmålsprodukter som ökade mest i pris. Även priset på kaffe hade en stor påverkan.
– Det är bara att gå ut och handla. Jag får dåndimpen, säger Alexander Norén, i SVT:s Morgonstudion om matpriserna.
Räntorna kan fortsätta stiga
Stigande räntekostnader påverkade också inflationstakten, enligt SCB. Elpriserna var drygt 54 procent högre i september i år än för ett år sedan, medan drivmedelspriserna sjönk i september. Både hushåll och företag måste nu ta höjd för att räntorna fortsätter att stiga.
Bedömarna hade i genomsnitt räknat med en inflation på 9,3 procent, enligt Bloombergs sammanställning.
– Det finns stor osäkerhet kring det hela, därför att det som driver och orsakar den i stor utsträckning är de höga energipriserna och de beror i sin tur på kriget och Putin. Och där har du ett osäkerhetsmoment som heter duga, säger ekonomikommentatorn Alexander Norén.
Sparekonomen: Priserna ligger kvar
Frida Bratt, som är sparekonom på Nordnet, tror att vi kommer att få se en topp i inflationen under vintern, eller i början av nästa år.
– Då kommer räntehöjningarna ha fått effekt och vi går in i en lågkonjunktur, och båda faktorerna får svenskarna att hålla hårdare i plånboken.
Men även om inflationen skulle nå sin kulmen i vinter innebär det inte nödvändigtvis att priserna faller.
– Är inflationen noll innebär det ju fortfarande att priserna ligger kvar på de här nivåerna. Det behöver man ta höjd för i sig egen privatekonomi.
Månadsförändring i procent
Livsmedel och alkoholfria drycker: 1,1
Kläder och skor: 4,7
El och bränsle: 9,5
Möbler: 2,5
Drivmedel: ‑1,9
Andra kostnader för fordon: ‑6,0
Rekreation och kultur: 0,5