Foto: TT

KD och V vill se åtgärder för sänkt drivmedelspris

Uppdaterad
Publicerad

Kristdemokraterna vill med olika åtgärder sänka dieselpriset med 9 kronor och bensinpriset med 5 kronor.

Även Vänsterpartiet föreslår åtgärder och vill se ett pristak på bensin och diesel samt sänka reduktionsplikten kraftigt.

Kristdemokraternas förslag ska bli verklighet genom en slopad energiskatt för drivmedel i tre månader samt varaktigt sänkt reduktionsplikt. Därtill vill KD att jord- och skogsnäringen slipper skatten på diesel.

– Det här är en väldigt allvarlig och akut situation och ansvaret för situationen i Sverige är regeringens. Det är en fullständigt ohållbar situation för svenska hushåll, säger KD:s partiledare Ebba Busch.

Energiskatten föreslås slopas för perioden april–juni. För dieselpriset innebär det tre kronor och för bensin 5 kronor.

Därtill vill KD att reduktionsplikten för diesel sänks till 6 procent. Partiet har tidigare föreslagit en minskning till 14 procent. Den nuvarande reduktionsplikten ligger på 30,5 procent.

Totalt skulle förslagen sänka dieselpriset med 9 kronor.

För jord- och skogsbruket vill KD därtill slopa koldioxidskatten på diesel under ett års tid, vilket innebär en nedsättning med 2,9 kronor per liter.

Kostnaden beräknas till 6,5–7 miljarder kronor totalt.

”Prischocker vi inte sett på länge”

Vänsterpartiet vill att priset på drivmedel ska regleras genom att mackarna får göra någon form av avdrag vid ett visst bensin- eller dieselpris. Staten ska sedan ta kostnaden, enligt Nooshi Dadgostar.

Hon lägger fram förslaget med anledning av prishöjningarna som skett sedan Rysslands invasion av Ukraina för drygt två veckor sedan.

– Det är prischocker vi inte sett på väldigt länge, det är ett exceptionellt läge, säger Vänsterledaren.

Hon kallar det en viss skyddslagstiftning som ska hindra att människors löner, pensioner och arbetslöshetsförsäkringar äts upp av de höga drivmedelspriserna.

Även Vänsterpartiet vill att regeringen kraftigt sänker reduktionsplikten, vilket framför allt kommer att påverka dieselpriset.

– Det är inte förenligt med hållbarhet och biologisk mångfald att ha så mycket inblandning av biodrivmedel som vi har i Sverige.

Exakt hur stor reduktionsplikten ska vara, kan Nooshi Dadgostar inte svara på, men hon anser att dagens 30 procent är alldeles för högt.

Kristdemokraterna anser att den bör ligga på 6 procent.

– Det är möjligt att det landar där, säger Dagdgostar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.