Begagnade bilar är fortsatt den typ av köp som leder till flest klagomål. Det visar statistik från kommunala konsumentrådgivare runtom i landet som Sveriges Konsumenter tagit fram.
– Statistiken bygger helt på de problem som konsumenter har när de är ute och handlar, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.
För konsumenterna är misslyckade köp dyrt. Förra året uppskattade Konsumentverket det samlade värdet av de köp som konsumenter klagat på till 40 miljarder kronor.
– Problemet är att det många gånger blir dyrt och kostsamt. Man drabbas av extra kostnader vid reklamationer när man inte får gehör hos ett företag när man kommer och klagar på sin vara.
Viktigt att vara medveten och vaksam
För att undvika missnöje är det som konsument viktigt att vara medveten och framför allt kolla upp företaget man ska handla av för att undvika att göra ett dåligt köp, menar Fransholm.
– Man kan exempelvis kolla på Råd och Röns svarta lista. Om ett företag finns med där ska man absolut dra öronen åt sig. Man kan även kolla recensioner om man ska köpa något på nätet.
Christine Fransholm tycker man ska vara särskilt uppmärksam när man köper en begagnad bil eller hantverkartjänster.
– Det hänger ofta ihop med att det är köp som vi gör så pass sällan. Just då bör man vara extra vaksam och verkligen försöker hålla sig lugn. Det är också viktigt att ta reda på så mycket som möjligt innan och se till att man har ett bra avtal mellan sig och försäljaren.
Vilka köp klagade svenskarna mest på under 2024 och vad klagade vi på? Se videon ovan
Köpen vi klagade på mest 2024
1. Fordon, 21,5 % (begagnade bilar står för mer än hälften av ärendena, därefter reparation och underhåll)
2. Boende, 16 % (hantverkstjänster dominerar stort)
3. Telekom, 9 %, (telefoni, internet, tv-abonnemang/streaming)
4. Hem och hushåll, 8 % (möbler, vitvaror och hushållsapparater)
5. Kläder, skor och accessoarer, 5 %, (kläder står för mer än hälften av ärendena)
6. Fritid och hobby, 5 % (många ärenden inom sport och fritid, som gymkort, men även biljetter och lotterier)
7. Hemelektronik, 4,5 % (dator, ljud, bild, telefon)
8. Energi och värme, 4 %
9. Resa, 4 %
10. Hälsa och skönhet, 3,5 % (hälsokost dominerar stort)
Köpen vi klagade minst på 2024:
Alkohol och tobak
Personlig skyddsutrustning
Hotell, restaurang och livsmedel
Källa: Sveriges Konsumenter