Mobiltelefon som visar ett meddelande om godkännande av person- och avtalsuppgifter, en bil med en skylt som säger ”Såld” i blått, samt en hand som använder en verktygslåda på ett golv.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vilka typ av köp fick flest klagomål? Se konsumentvägledare Christine Fransholm berätta mer. Foto: SVT Arkiv

Köpen vi klagade på mest 2024

Uppdaterad
Publicerad

Begagnade bilar, boende och telekom är de kategorier av köp som vi svenskar klagade på mest under förra året visar ny statistik.

– Problemet är att det många gånger blir dyrt och kostsamt, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

Begagnade bilar är fortsatt den typ av köp som leder till flest klagomål. Det visar statistik från kommunala konsumentrådgivare runtom i landet som Sveriges Konsumenter tagit fram.

– Statistiken bygger helt på de problem som konsumenter har när de är ute och handlar, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

För konsumenterna är misslyckade köp dyrt. Förra året uppskattade Konsumentverket det samlade värdet av de köp som konsumenter klagat på till 40 miljarder kronor.

– Problemet är att det många gånger blir dyrt och kostsamt. Man drabbas av extra kostnader vid reklamationer när man inte får gehör hos ett företag när man kommer och klagar på sin vara.

Viktigt att vara medveten och vaksam

För att undvika missnöje är det som konsument viktigt att vara medveten och framför allt kolla upp företaget man ska handla av för att undvika att göra ett dåligt köp, menar Fransholm.

– Man kan exempelvis kolla på Råd och Röns svarta lista. Om ett företag finns med där ska man absolut dra öronen åt sig. Man kan även kolla recensioner om man ska köpa något på nätet.

Christine Fransholm tycker man ska vara särskilt uppmärksam när man köper en begagnad bil eller hantverkartjänster.

– Det hänger ofta ihop med att det är köp som vi gör så pass sällan. Just då bör man vara extra vaksam och verkligen försöker hålla sig lugn. Det är också viktigt att ta reda på så mycket som möjligt innan och se till att man har ett bra avtal mellan sig och försäljaren.

Vilka köp klagade svenskarna mest på under 2024 och vad klagade vi på? Se videon ovan

Köpen vi klagade på mest 2024

1. Fordon, 21,5 % (begagnade bilar står för mer än hälften av ärendena, därefter reparation och underhåll)

2. Boende, 16 % (hantverkstjänster dominerar stort)

3. Telekom, 9 %, (telefoni, internet, tv-abonnemang/streaming)

4. Hem och hushåll, 8 % (möbler, vitvaror och hushållsapparater)

5. Kläder, skor och accessoarer, 5 %, (kläder står för mer än hälften av ärendena)

6. Fritid och hobby, 5 % (många ärenden inom sport och fritid, som gymkort, men även biljetter och lotterier)

7. Hemelektronik, 4,5 % (dator, ljud, bild, telefon)

8. Energi och värme, 4 %

9. Resa, 4 %

10. Hälsa och skönhet, 3,5 % (hälsokost dominerar stort)

Köpen vi klagade minst på 2024:

Alkohol och tobak

Personlig skyddsutrustning

Hotell, restaurang och livsmedel

Källa: Sveriges Konsumenter

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.