Lågprisboom när konjunkturen dalar – även rikare kunder lockas av billiga varor

Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som stora delar av handeln har det tufft så finns det en bransch som blomstrar – lågprisbutikerna. Och när konjunkturen nu viker väntas ännu fler vända sig till lågprishandeln.

Många butikskedjor har det tufft, men lågprishandeln lockar fler än någonsin.

Normal och Dollarstore är två lågpriskedjor som öppnat många nya butiker i Sverige de senaste åren och lågprisjättarna Rusta, Jula och Gekås spår alla rekordförsäljning 2022.

Gekås i Ullared slog försäljningsrekord för en enskild dag den 12 november då besökarna handlade för drygt 48 miljoner kronor i varuhuset och företagets vd kallade det för ”ett helt magiskt försäljningsrekord”

Och när konjunkturen nu viker samtidigt som de flesta hushåll fått sämre privatekonomi då många priser höjts kraftigt, så väntas ännu fler söka sig till lågprisbutikerna.

”Alla vill vi spara pengar”

Lågpriskedjan Rusta har fått omkring en miljon nya kunder sedan i våras och Rustas vd Göran Westerberg konstaterar att förbrukningsvaror, som schampo och tandkräm säljer extra bra i dåliga tider.

– Rik som fattig, alla vill vi spara pengar, säger han.

Han berättar också att även ”lite rikare” kunder nu söker sig till butikerna för att handla billigt.

Och han får medhåll från Joakim Wirén, analytiker på HUI Research, som menar att det stämmer för hela lågprissegmentet.

– Från början var det de som behövde gå dit som gick dit, men nu har det blivit väldigt brett och alla går dit för att göra ett fynd, säger han.

Lågprisjättarnas frammarsch

Dollarstore:

Har omkring 120 butiker i Sverige och expanderar nu även till Danmark. Ahlberg-Dollarstore AB, bolaget bakom Dollarstore, omsatte 3 898 miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret, 1 februari 2021-31 januari 2022.

Rusta:

Under det brutna räkenskapsåret 2021/22 – som omfattar perioden 1 maj 2021 till 30 april 2022, uppgick koncernens nettoomsättning till 9 467 miljoner kronor, vilket är en ökning med 948 miljoner kronor jämfört mot föregående år. Hade omkring 40 miljoner kunder det senaste verksamhetsåret och har nu 192 varuhus i fyra länder.

Jula:

Har 120 varuhus varav 63 i Sverige och omkring 32 miljoner besökare.

Jula Holding, med bland annat Hööks, Wästgöta Finans och Jula i företagsportföljen omsatte 10,46 miljarder kronor under 2021. En ökning från 9,8 miljarder år 2020.

Normal:

Den danskägda lågpriskedjan Normal klev in på den svenska marknaden för några år sedan och meddelade i höstas att man nu växer från 68 till 74 butiker i Sverige. Har drygt 400 butiker i sju länder.

Gekås i Ullared:

Slog försäljningsrekord för en enskild dag den 12 november då besökarna handlade för drygt 48 miljoner kronor i varuhuset. Omsatte 3,9 miljarder 2021 och hade då 4,6 miljoner besökare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.