Tre jättar: Ica, Coop och Axfood (som äger Hemköp och Willys) har länge dominerat den svenska matmarknaden. Men nu börjar något hända.
Samtidigt som allt fler letar kampanjvaror och söker sig till lågprisbutiker har Snabbgross Club, som ägs av Axfood men främst vänder sig till restauranger och andra företagskunder, nu öppnat upp flera butiker även för privatpersoner som vill köpa billigare mat i storpack.
Trots att det krävs ett medlemskap och en årlig medlemsavgift på 299 kronor för att få handla har intresset varit stort.
– Vi har haft en stark ökning av medlemmar och har nu över 30 000 registrerade, säger Per Engström, marknadschef på Snabbgross Club.
Och nu kommer snart ännu ett medlemsföretag, den amerikanska jätten Costco, till Sverige. I slutet av oktober öppnar de sin första butik i Sverige i Arninge utanför Stockholm och ytterligare en butik i Malmö planeras.
Säljer ”allt förutom ammunition och vapen”
Även här är det stora förpackningar till låga priser som ska locka. Och här krävs medlemskap på 500 kronor per år för att ens få gå in i butiken. Costco hoppas kunna pressa priserna genom stora inköp.
– Men vi har inget jättestort utbud, säger Peter Kelly, som är chef för Costco i Storbritannien, Island och Sverige, till SVT, och fortsätter:
– En stor mataffär i Storbritannien har ofta omkring 100 000 artiklar, medan vi har omkring 3 500. Tack vare våra globala inköp så kan vi hålla riktigt bra priser.
Han räknar upp vad man kan köpa på Costco: bland annat diamanter, kakel, klockor, tv-apparater, kläder och mat.
Finns det något som ni inte kommer att sälja?
– Ammunition och vapen, vi går inte in på den marknaden. Men allt annat kommer vi pröva och se om det fungerar.
”Etablerade aktörer måste jaga lägre priser”
Ulf Mazur som är VD på Matpriskollen, en app för att jämföra matpriser, menar att de nya aktörerna kan skaka om marknaden:
– Det är alltid bra för konkurrensen att det kommer in fler aktörer. Och kommer man in nu måste man nog slåss ännu tydligare med priset. Det gör att de etablerade aktörerna måste se över sin kostnadsbild och jaga lägre priser för att fortsätta attrahera de kunder som de har haft.
– Jag tror att det kommer bli jättetufft för många butiker som har för hög prisnivå.