SVT Nyheter kommer under den närmaste veckan att berätta om de nya tekniker som används för att kartlägga oss som konsumenter. De innebär inte sällan ett utbyte mellan kund och handlare – där kunden bidrar med sin information mot att man får mer personligt inriktade erbjudanden.
Malin Sundström forskar om konsumenters köpbeteenden vid högskolan i Borås. Hon ser risker med att stora mängder data samlas hos enskilda företag.
Mer än de behöver
– I den bästa av världar vet vi att informationen hamnar där den ska. Men det kan vi ju aldrig vara riktigt säkra på.
Sundström menar att bolagen ofta samlar in mer än vad de behöver.
– De vet inte vad de ska göra med den. Man samlar för att det ska vara bra att ha.
Företagen å sin sida framhåller gärna fördelarna för konsumenten bland annat individuellt utformade erbjudanden och möjlighet till geografisk positionering så man kan få navigering till den vara man söker.
Tar hjälp av tekniken
Bland teknikerna som används finns bland annat nya sorters övervakningskameror och wifi-avlyssning av mobiltelefoner. En del sker helt öppet och med konsumenternas aktiva deltagande, annat utan att man får kännedom om det.
SVT granskar just nu hur ny teknik används för att kartlägga oss som konsumenter – diskutera under #konsumentjakt i sociala medier.