Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi vet att kontaktuppgifterna sparas.” Hör finansinspektören om bedrägerierna mot de som redan lurats tidigare. Foto: SVT/Tomas Oneborg/SvD/TT

Ny bedrägerivarning från FI – redan drabbade luras igen

Uppdaterad
Publicerad

Det har blivit allt vanligare att bedragare som försöker lura till sig pengar uppger att de jobbar på myndigheter eller företag. Den varningen kommer från Finansinspektionen. Ofta ger sig bedragarna på de som redan tidigare lurats på pengar.

Bedragarna vill visa upp en trovärdig fasad för att kunna lura till sig pengar – och ett sätt som blivit allt vanligare är att de utger sig för att jobba för ett riktigt företag eller en myndighet. Under det första kvartalet i år har Finansinspektionen sett flera sådana exempel.

– Vi har märkt en stor ökning, nu får vi frågor nästan varje dag kring bedragare som hänvisar till ett känt företag eller en myndighet, säger Mikael Sandahl, finansinspektör på Finansinspektionen, FI.

Varför tror du att de gör så?

– Det är ju ett sätt för bedragare att försöka skapa förtroende och på så sätt komma vidare i ett samtal så att den de pratar med inte bara ska lägga på direkt.

Varnar för ”Finansinspektionen”

Finansinspektionen visar upp flera exempel på när bedragare utgett sig för att komma från just Finansinspektionen.

Ofta är det personer som redan tidigare har drabbats av bedrägerier som åter kontaktas, nu med falska erbjudanden om att få tillbaka sina förlorade pengar.

– De som får de här samtalen eller mejlen från bedragare har ibland redan förlorat mycket pengar och kan vara desperata efter att få hjälp. De övertalas att tro att detta är räddningen och går då med på att betala en avgift i förskott, säger Mikael Sandahl.

Tre tillvägagångssätt

Finansinspektionen förklarar att bedragarna ofta går till väga på något av följande tre sätt:

* De erbjuder hjälp med att få tillbaka pengar från bedrägerier om konsumenten först betalar en avgift.

* Konsumenten blir direkt uppmanad att legitimera sig med hjälp av bank-id så att bedragarna kommer åt deras bankkonton.

* Det förekommer också att bedragare hävdar att en avgift måste betalas av andra anledningar i samband med olika påhittade utbetalningar eller överföringar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.