Ökad e-handel tryggar postens framtid

Publicerad

Det har skett en explosionsartad ökning av antalet paketleveranser i takt med att e-handeln ökar. Och returerna från kunder som ångrat sig utgör nu 10-15 procent av alla e-leveranser.

På Postnord, liksom hos de stora konkurrenterna DHL och DB Schenker, ökar antalet paket med varor köpta över internet kraftigt. Jämfört med för ett år sen levererar Postnord i dag över tio procent fler e-handelspaket till kunder i de nordiska länderna utom Island.

– Vi som jobbar här ser hela tiden att det blir mer och mer handel över internet. Sportartiklar som längdskidor och cyklar ökar, säger Modou Diop, arbetsledare på Postnord Logistics nyinvigda paketterminal i nordvästra Stockholm.

Fler paket är viktiga för branschen, eftersom att antalet fysiska brev minskat kraftigt.

Vi märker av den ökade tillväxten. I snitt har volymen för de leveransstjänster vi erbjuder ökat med cirka åtta procent under det senaste året, säger Magnus Markgård på DB Schenker Privpak.

Många ångrar sig

För Postnord och de andra stora paketleverantörerna innebär den kraftiga ökningen av nätköpen inte bara fler förstaleveranser utan även en stark ökning av returpaket från kunder som ångrar sig.

– Returerna ökar och utgör i snitt 10-15 procent av våra e-handelsleveranser. Returlösningen är en viktig del i e-handeln, det är det som gör det bekvämt för konsumenten, säger Henrik Höjsgaard, vd för Postnord Logistics.

Den ökande e-handeln bidrar till att logistikdelen nu står för en tredjedel av Postnords hela omsättning. För att möta den explosionsartade utvecklingen, klara en hårdnande konkurrens och tillmötesgå konsumenternas höjda krav på snabba leveranser tar gamla posten nu ytterligare ett kliv.

Brevet inte i graven än

Postnord-koncernen koncentrerar med start denna vecka all logistik i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Tyskland i ett specialiserat bolag men namnet Postnord Logistics.

– Vi måste satsa på en helhetslösning, e-handeln är i dessa dagar en så oerhört viktig del att det gäller att satsa och effektiv logistik är avgörande för utvecklingen av e-handelskanalen. Vi spår att det här bara kommer öka framöver, säger Henrik Höjsgaard.

Kan man säga att e-handeln räddar Postnords framtid?

– Jag tror att e-handeln bidrar mycket positivt till vår framtid men vi får inte glömma att brevet inte har gått i graven än, säger  Henrik Höjsgaard, vd för Postnord Logistics.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.