– Vi har höga berg, vi har många fjordar och vi har korta landningsbanor och mycket oväder. Dessutom är landningsbanorna hala på vinterhalvåret.
Den som beskriver den norska flygmiljön, som anses vara en världens tuffaste, är Aleksander Wasland. Han är pilot på det norska flygbolaget Widerö och vice ordförande i den norska pilotföreningen.
Rekrytering pågår
Nu rekryterar SAS kaptener till ett av sina nya bolag. Bolag som skapades för att spara pengar. Piloterna rekryteras för tillfället till just norska rutter. Kravet på kvalificerade flygningar som kapten ligger på 250 timmar.
– Det är tillåtet men inte speciellt smart. Sedan 1946 har SAS byggt upp kompetens på dessa router, säger Aleksander Wasland.
Facket tycker att beslutet att säga upp 560 av sina mest erfarna piloter, för att kort därefter ersätta dem med oerfarna piloter, är djupt problematiskt.
SAS: Vi följer reglerna
SAS vd menar att man följer de regler som finns.
– Vi följer naturligtvis de krav som myndigheterna har bestämt. Vi skulle aldrig göra något som sätter säkerheten i fara, säger SAS vd, Anko van der Werff, till SVT.
Anko van der Werff hävdar att bolaget vill att alla de som man sade upp under coronakrisen kommer tillbaka till SAS. Men den bilden delar inte pilotfacket. De menar att de uppsagda får söka jobben, precis som alla andra. Att oerfarna piloter nu kan få jobben är allvarligt hävdar facket.
– Det upplever vi är problematiskt flygsäkerhetsmässigt, säger Aleksander Wasland på det norska pilotfacket.