Foto: TT

Rejäl minskning av antalet plastpåsar i butikerna

Uppdaterad
Publicerad

– Jag tror att på samma sätt som vi i medlemsföretagen förfärats av överkonsumtionen av påsar, så har även konsumenterna snappat upp det på nyheterna. Initiativet landade väl hos redan medvetna kunder, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Kappahl, till SvD.

LÄS MER: Nu ska butiker ta betalt för sina påsar

Plast och miljö

Klädkedjorna H&M, Lindex och Kappahl började i juni av miljöskäl att ta betalt för plastpåsar i svenska butiker. Sedan dess har fler kedjor anslutit sig.

TV: Plastpåsen – för bra för vårt eget bästa?

Sedan den 1 juni tvingar en ny EU-förordning butiker att informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön. Kedjorna startade då kampanjen One bag habit, där de förbinder sig till att ta betalt för påsarna och skänka överskottet till hållbar utveckling.

LÄS MER: Förbud mot platspåsar i flera länder

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plast och miljö

Mer i ämnet