Försäljningen av bärkassar i plast har rasat med upp till 75 procent sedan skatten infördes. Samtidigt har dagligvaruhandeln sålt betydligt fler papperskassar än tidigare. Foto: TT

Så har matbutikernas påsförsäljning påverkats av skatten

Publicerad

Att en kasse i plast numera kostar uppåt sju kronor har helt klart påverkat svenskarnas beteende när det gäller att få hem varor från mataffären. SVT Nyheter har frågat dagligvarujättarna om hur kundernas köpvanor förändrats sedan skatten infördes. Här är svaren.

Axfood:

  • Försäljningen av plastbärkassar i antal har minskat med 70-75 procent medan antalet sålda pappersbärkassar mer än fördubblats. Innan skatten var fyra av fem kassar som såldes av plast, nu är det två av fem.
  • Det totala antalet sålda bärkassar har minskat med 35-40 procent, vilket betyder att många fler kunder tar med egna kassar till butiken.
  • Försäljningen av plastpåsar på rulle har ökat påtagligt, men inga exakta siffror har tagits fram.

Coop:

  • Försäljningen av plastbärkassar har ungefär halverats, medan försäljningen av papperspåsar har fördubblats.
  • Försäljningsvolymen av avfallspåsar på rulle har nästintill en fördubblats. Man bedömer att den ökade efterfrågan är en effekt av plastpåseskatten.
  • Totalt har försäljningen av kassar minskat, vilket tolkas som att det skett en beteendeförändring hos kunderna – de tar i allt högre grad med sig någon form av kasse att bära hem maten i.

Ica:

  • Sedan 1 maj fram till och med augusti har Icas centrala försäljning av plastbärkassar minskat med 65%.
  • För pappersbärkassar har man sett en försäljningsökning på ca 200% jämfört med samma period 2019.
  • Försäljningen av avfallspåsar har under perioden maj-juli ökat med drygt 60% jämfört med förra året.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.