Axfood:
- Försäljningen av plastbärkassar i antal har minskat med 70-75 procent medan antalet sålda pappersbärkassar mer än fördubblats. Innan skatten var fyra av fem kassar som såldes av plast, nu är det två av fem.
- Det totala antalet sålda bärkassar har minskat med 35-40 procent, vilket betyder att många fler kunder tar med egna kassar till butiken.
- Försäljningen av plastpåsar på rulle har ökat påtagligt, men inga exakta siffror har tagits fram.
Coop:
- Försäljningen av plastbärkassar har ungefär halverats, medan försäljningen av papperspåsar har fördubblats.
- Försäljningsvolymen av avfallspåsar på rulle har nästintill en fördubblats. Man bedömer att den ökade efterfrågan är en effekt av plastpåseskatten.
- Totalt har försäljningen av kassar minskat, vilket tolkas som att det skett en beteendeförändring hos kunderna – de tar i allt högre grad med sig någon form av kasse att bära hem maten i.
Ica:
- Sedan 1 maj fram till och med augusti har Icas centrala försäljning av plastbärkassar minskat med 65%.
- För pappersbärkassar har man sett en försäljningsökning på ca 200% jämfört med samma period 2019.
- Försäljningen av avfallspåsar har under perioden maj-juli ökat med drygt 60% jämfört med förra året.