När Telia noterades år 2000 satsade nära en miljon svenskar pengar i bolaget och det talades om folkaktie. Men aktien dalade och många småsparare kände sig lurade.
Nu när det är börsdebut för Volvo Cars talas det åter om folkaktie. Enligt uppgifter till SVT så har långt över 200 000 svenskar anmält intresse för att teckna aktier i bolaget.
Blir det en ny svensk folkaktie?
– Jag tror att det kan bli, det finns ett stort intresse från svenska småsparare. Däremot ska man inte låta sig luras och tro att Volvo hux flux blir ett svenskt bolag. Det kommer fortfarande vara väldigt starkt dominerat från Kina, säger Sverre Linton, chefsjurist på organisationen Aktiespararna, och fortsätter:
– Geely (Volvo Cars kinesiska ägare) kommer att fortsätta att sitta på ungefär 80 procent av rösterna i bolaget, vilket gör att de i princip kan driva igenom vilka beslut som helst på bolagsstämman.
Vad finns det för risk med en så starkt dominerande kinesisk ägare?
– Det finns en risk att Volvo blir en bricka i ett politiskt spel i Kina, säger Sverre Linton.
Skakig resa mot börsen
Och det har varit en skakig resa till börsen för Volvo Cars. För att minska den kinesiska dominansen något har röststarka A-aktier stämplats om till B-aktier. Och så sent som i måndags fick ett pressat Volvo ändra sina börsplaner. För att locka investerare till börsnoteringen sattes utgångspriset på den nya Volvo-aktien till det absolut lägsta i det tidigare aviserade intervallet.
– Jag tror att de stora svenska institutionerna, som Geely väldigt gärna vill ha med, har förhandlat hårt. De har fått ett så bra pris som möjligt.
Aktierna erbjuds nu för 53 kronor styck vilket gör att bolaget värderas till 163 miljarder kronor. Värt att notera är att inga internationella placerare satsat pengar inför börsintroduktionen, istället är det bland annat svenska pensionsbolag som AMF, Folksam och Alecta som köpt många aktier.
Dessutom har SVT nu i veckan avslöjat kopplingar mellan Volvo Cars ägarbolag Geely och skatteparadis.
Ett av de bolag som tror på Volvo är pensionsjätten AMF. De kommer äga aktier för 5,7 miljarder kronor och därmed bli näst största ägare.
– Jag tror att det är en bra affär för våra sparare, säger Anders Oscarsson, aktiechef på AMF.
Hur stor är risken att Volvo Cars blir ifrånkörda av andra och utkonkurrerade?
– Jag tror att det är väldigt stor möjlighet att de kommer lyckas och en väldigt liten risk att de kommer att misslyckas.
Volvochefen tror på kurslyft