Singles day, Black Friday, Cybermonday och sedan mellandagsrea. Reorna bli fler och fler då konkurrensen om kunderna ökar i en global tid. För att behålla kunderna på den svenska marknaden upplever företagen att de tvingas hoppa på utländska koncept som Singles day och Black Friday.
– Det nya är att handeln är internationell. Är det Singles day, ja då är ett erbjudande från en kinesisk sajt bara ett klick bort, säger Hans Tjernström och fortsätter.
– Att vi har det i Sverige tror jag framförallt handlar om att behålla kunder inom Sverige så att handeln inte går till utlandet.
Mellandagsrean inte längre rean med stort R
Svensk Handel följer utvecklingen på marknaden och att mellandagsrean fått konkurrens från utländska shopping-trender, har enligt Tjernström bidragit till att den lite tappat sin särställning inom handeln.
– Mellandagsrean har fortfarande en stark ställning, det är något som uppskattas mycket. Vi är lediga, har fått presentkort i julklapp som ska omsättas i varor så vi ser att mellandagsrean fortfarande har en stark betydelse. Men den internationella konkurrensen har gjort att reorna blir fler och att mellandagsrean inte längre är rean med stort R, förklarar Tjernström.
Utvecklingen oroar
Utvecklingen oroar branschorganisationen som menar att det är toppen med fler reaerbjudanden för kunden, men att det drabbar små företag negativt.
– Det vi har sett från tidigare är att mycket av julhandeln tidigareläggs. Black Friday blir ett startskott och konsumtionen flyttar från december till november.
– Handeln kring jul är ju den som ska rädda ett företag och göra att man hamnar på plus i slutet av månaden. Det som är oroväckande är att julkakan flyttar till Black Friday i november, och då är man ute efter ett reaerbjudande. Det kan därmed bli tufft för små företag att bibehålla lönsamhet. Det vi menar är att det är ett väldigt högt pris för handlare att välja bort en reaperiod när alla kan gå in och jämföra priser. Vi har en prisinriktad kund att serva inom svensk handel, avslutar Tjernström.