Den ursprungliga planen var att anställa 1 500 personer vid fabriken i slutet av 2018 och 4 000 inom några år. Samuelsson säger inte exakt hur detta kommer att förändras.
Fabriken i Charleston är Volvo Cars första i USA, och öppnade i juni i år.
– Vi trodde att Charleston skulle kunna bygga bilar till Kina. Det kommer inte att fungera, säger Samuelsson till USA Today.
Trump: De har dragit fördel i decennier
Håkan Samuelsson säger nu att man istället riktar in sig på att bygga modellen S60 i Kina för den kinesiska marknaden.
Trump visar inga tecken på att backa vad gäller tullarna för bilar. Han säger på Twitter att de amerikanska tullarna har hjälpt till att bygga den amerikanska bilindustrins växande lastbilsproduktion.
”Om vi skulle göra det här med personbilar som kommer hit, då skulle väldigt många fler bilar byggas här...”, skriver presidenten och fortsätter i en senare tweet:
”...dessutom, länder som skicka bilar hit har dragit fördel av USA i decennier.”
Samuelsson befarar högre priser
Enligt USA Today varnar Volvos vd Håkan Samuelsson Trump-administrationen för vad han befarar kommer bli effekterna av sådana tullar:
– Dyrare bilar och sannolikt även mindre volymer, säger han till tidningen.