Enligt Pia Williams, professor i barn- och ungdomsvetenskap på Göteborgs universitet, ger forskningen inget stöd för stora barngrupper i förskolan – utan lyfter vikten av mindre grupper. Det gäller särskilt de minsta barnen i ett till tre års ålder.
– Barn kan bli stressade och oroliga av att ha för många relationer i så tidig ålder, säger Pia Williams.
”Ojämlik förskola”
Stora barngrupper gör också att förskollärarna i vissa fall tvingas välja bort vissa aktiviteter som enligt läroplanen bör finnas med i verksamheten. Detta samtidigt som samspelet mellan förskollärarna och barnen kan bli svårare och påverkas om det är fler barn.
– Man borde ta hänsyn till dessa delar när man organiserar förskolegrupper i dag, säger hon.
Den bästa lösningen är att kunna dela in barnen i mindre grupper under hela dagen – inte bara några timmar.
– Konsekvensen blir annars en väldigt ojämlik förskola för barn när det gäller lek, omsorg, lärande och utveckling, säger Pia Williams.
Rätt till hög kvalité
En annan viktig del för att barnen ska få en så pass bra förskola som möjligt är att det finns utbildade förskollärare.
– Barn har rätt till en förskola med hög kvalité och en verksamhet som ser till barns bästa, säger hon.
Hon påpekar samtidigt att barngruppernas storlek är en komplex fråga och att det är svårt att sätta en siffra på hur många barn det som mest får vara i en grupp. Storleken bör anpassas efter barnens ålder, lärarnas kompetens och antal barn per lärare.
– Det finns en smärtgräns för hur många barn det kan vara i en förskolegrupp. Det är inte barns bästa om man har en förskollärare på elva småbarn, varken för den vuxna eller barnet, säger Pia Williams.