I fjol inträffade flera incidenter där ett stort antal brev om sanktioner inte kom ut efter att ha ”fastnat i en server”, något som fick myndigheten att undersöka det automatiserade beslutssystemet närmare. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Forskarens varning: ”Haverier kan skada förtroendet”

Uppdaterad
Publicerad

Många myndigheter försöker dra nytta av den nya tekniken med automatiserade beslut. Experter ser stora fördelar med den nya tekniken – men varnar också för att felbeslut och haverier kan sänka medborgarnas förtroende.

När SVT i höstas avslöjade att haveriet med Abetsförmedlingens beslutsrobot ledde det till starka reaktioner.Myndighetens högste chef kallades in till arbetsmarknadsutskottet,Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen krävde regelbundnaavstämningsmöten för att höra hur man åtgärdade problemen, ochArbetsförmedlingen fick skicka ut ursäktsbrev till de över 600 somfått sin ersättning felaktigt indragen.

Men Arbetsförmedlingen ärlångtifrån den enda myndighet som just nu brottas med robotfrågan.På en rad håll testas olika sorters automatisering – som i bästafall leder till att mänskliga handläggare kan användas till merkvalificerade uppgifter.

Robothaveriet på Arbetsförmedlingen

Försörjningsstöd och nystartsjobb

Ettexempel är Trelleborgs beslutsrobot för försörjningsstöd som väcktbåde debatt och juridiska frågetecken. Även Arbetsförmedlingen har gått vidare med tekniken, och lanserade en ny robot för beslut om nystartsjobb samma dag som SVT:s haveriavslöjande.

Samtidigt kan förtroendet få sig enallvarlig törn när systemen inte fungerar. Det menar Petter Falk,doktorand och projektledare för Demokratidata, som är ettforskningsprojekt vid Karlstads universitet ochforskningsinstitutet RISE.

– Vi är vana att bli upprörda över slöseri med skattemedel. Vi borde kanske bli lika upprörda över slöseri med vår data, säger Petter Falk. Foto: SVT

– Just eftersom många myndigheter justnu implementerar den här tekniken så blir det allvarligt medhaverier som det på Arbetsförmedlingen, säger Petter Falk.

Måste tänka annorlunda

Enligt Petter Falk måstemyndigheterna byta tankesätt kring införandet av den nya tekniken.

– Traditionellt är man vana vid att bygga stora system som sedantas i bruk, men kanske ska man satsa betydligt mer påförsöksprojekt och tester.

En färsk undersökning, baserad på datafrån SOM-institutet vid Göteborgs universitet, visar att bara en avfem svenskar svarar ja på frågan om de vet att en del beslut inomoffentlig sektor fattas av datorer istället för av tjänstemän.Visserligen förväntar sig de flesta att de automatiska beslutenblir mer opartiska, men en majoritet tror samtidigt att de blirmindre tillförlitliga.

– Vi är vana att bli upprörda över slöserimed våra skattemedel. Vi borde kanske bli lika upprörda överslöseri med vår data, säger Petter Falk.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Robothaveriet på Arbetsförmedlingen

Mer i ämnet